DeDagbladen50

1 (1) Christian van Thillo
2 (2) Peter Vandermeersch
3 (8) Willem Albert Bol
4 (5) Erik Roddenhof
5 (3) Philippe Remarque
6 (4) Paul Jansen
7 (34) Mandy van der Wal
8 (9) Marc Vangeel
9 (13) Lauren van der Heijden
10 (6) Hans Nijenhuis
11 (7) Gert Ysebaert
12 (31) Eugenie van Wiechen
13 (27) Angela de Jong
14 (-) Lieneke van den Heuvel
15 (10) Bas Heijne
16 (-) Cécile Narinx
17 (14) Jan Bonjer
18 (11) Ronald Ockhuysen
19 (35) Xavier van Leeuwe
20 (29) John van den Heuvel
21 (19) Bert Wagendorp
22 (47) Pier Baarsma
23 (16) Sylvia Witteman
24 (20) Youp van 't Hek
25 (32) Madelon Fortuin
26 (12) Aaf Brandt Corstius
27 (21) Sander ter Heurne
28 (36) Thijs Zonneveld
29 (-) Bert Willemsen
30 (30) Martijn Regtvoort
31 (-) Babette Wieringa
32 (38) Christen van den Hazel
33 (37) Rob Hoogland
34 (-) Roos Schlikker
35 (42) Dennis Landman
36 (26) Ebru Omar
37 (39) Marike Stellinga
38 (25) Corinne van Duin
39 (28) Thomas van Vessem
40 (-) Arjan Koopman
41 (17) Bart Verkade
42 (50) Evert Santegoeds
43 (49) Barbara Hazenberg
44 (-) Japke-d. Bouma
45 (44) Nynke de Jong
46 (-) Remco Bos
47 (33) Marco van Kampen
48 (-) Joël Darius
49 (15) Frits Campagne
50 (45) Cees van der Laan

De Nederlandse dagbladenwereld stond in 2018 in het teken van optrekkende kruitdampen na de al even intensieve als boeiende overnamestrijd om TMG in 2017. Begin 2018 werd het overnamehoofdstuk gesloten: op 22 februari werd de beursnotering van TMG opgeheven.

Een jaar geleden werden twee grote trends in dagbladen vastgesteld: consolidatie en diversificatie. Hoewel er in 2018 hier en daar wel wat werd overgenomen, bleef toch vooral de diversificatie over. De paar overnames die er in de dagbladenbranche waren in 2018, waren ook nog eens exponenten van diversificatie. Voor de overnames moest worden gewacht tot het eind van het jaar. Meest in het oog sprong de overname van Independer van Achmea door de Persgroep. Independer is het grootste digitale vergelijkings- en adviesplatform van Nederland voor verzekeringen, bancaire producten, hypotheken en energie. Het maakt kleine en grote financiële beslissingen inzichtelijk en begrijpelijk, zodat consumenten in staat worden gesteld om zelf te kiezen. De website wordt zeventien miljoen keer per jaar bezocht en er worden jaarlijks zo’n zes miljoen vergelijkingen gedaan. Het bedrijf zetelt in Hilversum en heeft ruim 300 medewerkers.

Erik Roddenhof, CEO van de Persgroep: “Independer is als vergelijkingssite de onbetwiste marktleider in Nederland op het gebied van verzekeringen en personal finance. Independer is een krachtig merk, onafhankelijk en zeer gedreven om consumenten te helpen. Samen met de andere merken van de Persgroep kunnen we het leven van consumenten nog net iets aangenamer en makkelijker maken. Wij zijn dan ook verheugd over de komst van Independer met een mooie groep nieuwe collega’s. We denken het bedrijf een mooie toekomst bij ons te kunnen bieden en het verder te doen laten groeien.”

Het mandaat van Erik Roddenhof werd in oktober vergroot, hij werd CEO van de Persgroep in zowel Nederland als België: “Samen hebben we de middelen om belangrijke investeringen te doen in de ontwikkeling van digitale platformen die in beide landen bruikbaar zijn. Ook in journalistiek, audio, online video, marketing, advertising en online services kunnen we elkaar substantieel versterken.”

Erik Roddenhof stijgt in DeDagbladen50 van plaats 5 naar plaats 4.

Ook in het oog sprong de overname van Wayne Parker Kent door Mediahuis. Wayne Parker Kent gaat intensief samenwerken met TMG, wat onder meer tot uitdrukking komt in de benoeming van Wayne Parker Kent-CEO Slaven Mandic tot directeur Advertising van TMG: “De behoeften van adverteerders verschuiven steeds meer van pure advertentieruimte naar totaaloplossingen waarbij strategie, creatie, data en bereik worden gecombineerd. Alles moet in het teken staan van de bedrijfsdoelen van de adverteerder. Onze missie is dan ook simpel: elke klant succesvol. Daarom droomden we bij WPK altijd van het bereik en de impact van de sterke merken van TMG, waaronder De Telegraaf. Onze creatieven, strategen en business-analisten staan te popelen om de werkwijze van WPK hierop los te laten. Met de adverteerder als uiteindelijke winnaar, want die kan vanaf nu profiteren van het beste van beide werelden.

In oktober werd bekend dat de Persgroep een samenwerking aanging met RTL: “De strategische alliantie betreft het delen en ontwikkelen van content, het opzetten van creatieve brandedcontentpartnerships met merken en koppelingen op de digitale advertentiemarkt. Zo zullen de displayadvertenties van beide bedrijven door de Persgroep worden verkocht en de videoadvertenties door RTL.”

Christian van Thillo, Group CEO van de Persgroep, is net als vorig jaar het meest invloedrijk in de Nederlandse dagbladwereld. De strategie van de Persgroep voor de komende jaren is even simpel als ambitieus. Van Thillo tijdens de Advertiser’s Summit in juni in Bilbao: “Wij willen in 2020 organisch groeien. Dat willen wij doen door onze activiteiten die groeien harder te laten groeien dan onze dalende activiteiten dalen.”

Op de tweede plaats staat ook een Belg en ook hij stond vorig jaar op deze positie: Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van NRC.

Willem-Albert Bol, Creative Director van de Persgroep springt van plaats 8 naar plaats 3 in DeDagbladen50. In 2018 wordt hij voor het derde jaar op rij genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar. Wij deden een interview met hem in maart. Over digitalisering in de media zegt hij: “Ontwikkelingen worden op korte termijn vaak overschat en op lange termijn onderschat. Ik denk dat er heel veel aan de gang is en als we hier over twintig jaar op terugkijken, zullen we zeggen: wat is er toen veel gebeurd. Maar nu we daar middenin zitten, overdrijven we vaak. Het is niet zo dat alles verandert. Als je een goed merk bent en je hebt een relevante rol naar jouw doelgroep toe, of je nu een klein magazine bent of een groot nieuwsmerk of een televisiezender, dan gaat de wereld echt niet van de ene op de andere dag kapot of omver. Maar onderliggend is er door de digitale transformatie wel iets aan de hand. De vraag is: is die verandering wel zo heftig?”

De grootste sprong in DeTijdschriften50 wordt gemaakt door Mandy van Der Wal, directeur Video van TMG; ze klom van plaats 34 naar plaats zeven en is daarmee de meest invloedrijke vrouw in dagbladen. We spraken haar in februari: “We zijn na bijna een jaar goed toegerust om meer videocontent in eigen beheer te gaan produceren en het talent dat we in huis hebben nog beter te benutten. Zo zullen kijkers onze bekende Telegraafgezichten, zoals John van den Heuvel, Wouter de Winther en Saskia Belleman vaker in beeld terugzien. Ook werken we hard aan het verder uitbouwen van ons bereik, want ons streven is om online de onbetwiste nummer één te zijn waarbij ons gehele videoaanbod volledig is geïntegreerd in De Telegraaf.”

Eugenie van Wiechen, algemeen directeur van de FD Mediagroep, werd in oktober uitgeroepen tot Topvrouw van 2018. Ze stijgt in DeDagbladen50 van plaats 31 naar plaats twaalf.

Angela de Jong, tv-columnist bij AD, won in 2017 het televisieprogramma De Slimste mens en was daarmee de eerste vrouwelijke winnaar. Ze stijgt van plaats 27 naar 13.

Ook Pier Baarsma maakt een grote sprong. Hij volgde in juli Dina Boonstra op als algemeen directeur van NDC mediagroep. Hij stijgt van plaats 47 naar 22: “NDC mediagroep is de toegangspoort tot het Noorden. Met al onze merken bieden wij adverteerders crossmediale mogelijkheden van print, online, video, digitale outdoor tot events. Wij staan met onze merken midden in de samenleving en kunnen adverteerders daardoor lokale relevantie bieden. Wij weten precies wat er in het Noorden speelt en hoe wij consumenten en bedrijven aan elkaar kunnen verbinden.”

Hoogste nieuwkomer in DeDagbladen50 is Lieneke van den Heuvel, sinds 2017 Head of Strategy, Marketing & Branded Partnerships bij TMG. Ze komt binnen op plaats 15.

Nieuw binnen op plaats zeventien is Cécile Narinx, zij verruilde haar positie als hoofdredacteur van Harper’s Bazaar voor die van stijlredacteur van de Volkskrant.

Andere nieuwkomers in DeDagbladen50 zijn onder meer Bert Willemsen, marketingdirecteur van de Persgroep (29), Babette Wieringa, hoofdredacteur van VRIJ Magazine (TMG, 31) en Japke-d. Bouma, columnist en eindredacteur bij NRC (44).





DeMedia100 wordt gesponsord door: