DeInfluencer50

 

1 Anna Nooshin
2 Enzo Knol
3 Nienke Plas
4 Monica Geuze
5 Yara Michels
6 Nikkie de Jager
7 Dylan Haegens
8 Kaj Gorgels
9 Fred van Leer
10 Bibi Breijman
11 Negin Mirsalehi
12 Soufiane Touzani
13 Lizzy van der Ligt
14 Rens Kroes
15 Mascha Feoktistova
16 Jet van Nieuwkerk
17 Nina Pierson
18 Dionne Slagter
19 Romee Strijdn
20 Diana Leeflang
21 Kelvin Boerma
22 Teske de Schepper
23 Eva Simons
24 Kaj van der Ree
25 Djamila
26 Sophie Milzink
27 Annabella de Best
28 Ismail Ilgun
29 Vivian Hoorn
30 Milan Knol
31 Rutger Vink
32 Jill van Dooren
33 An Knook
34 Vera Lucker
35 Vita Boers
36 Serena Verbon
37 Elisah Jacobs
38 Famke Meijer
39 Giovanni Latooy
40 Jiami Jongejan
41 Marlieke Koks
42 Elise Boers
43 Linda Tol
44 Noor de Groot
45 Charlotte Groeneveld
46 Charissa Goldapple
47 Jessie Maya
48 Kae Sutherland
49 Nienke Helthuis
50 Eelco Roos

 

Nieuw dit jaar: DeInfluencer50, de lijst van de 50 meest invloedrijke influencers. De influencer is, als we dat vergelijken met media als dagbladen en radio, een relatief nieuw fenomeen. Snel opgekomen en niet meer weg te denken. Voor DeInfluencer 50 2019  waren 100 mensen genomineerd. Een overzicht van alle genomineerden staat hier

De influencer is een product van the digital age. In vergelijking met het lanceren van een dagblad of radiozender, zijn de investeringen voor een influencer om zichzelf te lanceren vrijwel nihil. Dat kan, omdat de influencer maximaal gebruikmaakt van social media.

Op hun beurt maken social media optimaal gebruik van influencers, want grote spelers als Facebook, YouTube en Instagram zijn platforms die wel content serveren maar geen content maken.

Influencers zijn mensen die mediamerken zijn geworden met een bereik en een invloed waar veel reguliere mediamerken een puntje aan kunnen zuigen. Het is dan ook dat influencers de interesse van marketeers trekken en daarmee de aandacht van de mainstream media.

Veel influencers die zijn gearriveerd, manifesteren zich tevens in mainstream media, wat hun invloed en waarde alleen maar vergroot. Andersom gebeurt ook; zo zijn mensen als Arjen Lubach en Tim Hofman ook groot op social media, beiden staan in DeMedia100, maar ze staan niet in DeInfluencer50 omdat we ze toekennen aan de televisiewereld, soms is onderscheid moeilijk. De komende edities van deze lijst zullen gaan uitwijzen hoe dat toekennen zich zal ontwikkelen.

Op nummer één in DeInfluencer50 staat Anna Nooshin. Zij kwam op zeventienjarige leeftijd met haar zus en ouders vanuit Iran naar Nederland, kreeg asiel en studeerde cum laude af in communicatiewetenschappen. Ze liep een halfjaar stage op de pr-afdeling van modeontwerper Yigal Azrouël in New York. Na haar studie startte ze online magazine NSMBL.nl bij Wayne Parker Kent. Ze schreef twee boeken, nam deel aan Expeditie Robinson, presenteert Holland’s Next Top Model, lanceerde haar eigen lingerielijn bij Hunkemöller. Op haar YouTubekanaal heeft Anna Nooshin 275.000 volgers, op Instagram 800.000. Haar YouTubevideo met Lil’ Kleine werd anderhalf miljoen keer bekeken. In DeMedia100 staat Anna Nooshin op plaats 20, in DeTijdschriften50 op 7.

Anna Nooshin: "Hoe cliché het ook klinkt: ik heb echt staan juichen toen ik hoorde dat ik op nummer 1 en nummer 20 stond. In de lijst staan zoveel mensen die ik onwijs respecteer. Om daar dan tussen te mogen staan en ook nog eens op zulke mooie posities is een hele welkome vertrouwensboost in het werk dat ik samen met mijn team elke dag mag leveren. Ik heb oprecht de leukste baan op de wereld en op dit soort momenten kan ik niet anders dan heel dankbaar zijn voor de erkenning. Zeker omdat nieuwe media door veel mensen onbegrepen is en een wereld waar nog veel over te leren valt. Ik hoop dat de komende jaren nog voort te mogen zetten en het steeds toegankelijker te maken voor iedereen die erin geïnteresseerd is."


Op plaats twee staat Enzo Knol. Voor wat betreft bereik overtreft hij Anna Nooshin met gemak. Tot nu toe publiceerde Anna Nooshin 400 video’s op YouTube; Enzo Knol 3900. Enzo Knol heeft twee miljoen volgers op zijn YouTubekanaal en nog eens 1,4 miljoen op Instagram. Verschil met Anna Nooshin is, dat hij minder zichtbaar is in mainstream media - en dat hij geen vrouw is, niet onbelangrijk in het business model van de influencer.


Op plaats drie staat Nienke Plas. Zij startte in 2016 haar eigen YouTubekanaal en heeft nu 201.000 volgers; 332.000 op Instagram. In 2017 was Nienke Plas het gezicht van jongerenplatform RUMAG. In 2018 maakte ze haar televisiedebuut als presentator voor het RTL 5-programma Zon, Zuipen, Ziekenhuis. Ze deed in dat jaar ook mee aan Expeditie Robinson.

Monica Geuze, op plaats vier in DeInfluencer50, begon haar carrière als dj maar brak door als vlogger; ze heeft 509.000 volgers op YouTube en een miljoen op Instagram. Ze is regelmatig op televisie en publiceerde een boek. In november werd bekend dat ze een rol krijgt in de film Wat Is Dan Liefde.

Op plaats vijf staat Yara Michels; zij werkte drie jaar als redacteur voor ELLE en is oprichter van de lifestylewebsite Chapter Friday. Op YouTube heeft ze 37.000 volgers, op Instagram 170.000. In oktober 2017 werd ze hoofdredacteur van LINDA.meiden: “LINDA.meiden vind ik echt een blad met lef. Een titel voor jonge vrouwen die weten wie ze zijn, die ook willen groeien en de wereld willen onderzoeken. Het is mooi om met LINDA.meiden een plekje in hun leven te mogen innemen. Het is voor mij een droom die uitkomt om als hoofdredacteur van LINDA.meiden inspirerende verhalen te maken voor jonge vrouwen. Een relatie met ze opbouwen is wat ik al jaren met veel passie doe op YouTube, Instagram en Chapter Friday. Mijn missie wordt dan ook vooral om LINDA.meiden online én offline nog meer een gezicht te geven en de bijzondere band met de lezers verder te verdiepen. Ik ben erg enthousiast over dit nieuwe hoofdstuk en kijk ernaar uit om met dit sterke, creatieve team te werken aan de allerbeste content!”

Geen enkele andere Nederlandse influencer komt ook maar in de buurt van het bereik van Nikkie de Jager, op plaats zes in DeInfluencer50. Zij heeft als NikkieTutorials 11,2 miljoen volgers op zowel YouTube als Instagram, haar video’s werden meer dan een miljard keer bekeken.

Nikkie de Jager begon in 2008 op haar veertiende met niets, maakte haar eerste video met de digitale camera die ze van haar moeder leende, gebruikte een paar IKEA-dozen als statief, kocht haar make- up bij de drogist. Wat haar onderscheidt van vrijwel alle andere influencers in DeInfluencer50 is, dat zij haar video’s meteen in het Engels publiceerde. Ze is nu by far Nederlands grootste influencer wereldwijd. Ze verzorgde de make-up van onder meer Kim Kardashian en Katy Perry.

Nikkie de Jager bracht een make-uplijn uit in samenwerking met Ofra en werkte samen met Maybelline en Too Faced. Volgens Forbes is ze de op drie na invloedrijkste beauty-influencer ter wereld. Over haar ambities zegt ze in een interview met NU.nl: “Ik zou dolgraag Adele willen opmaken. Als ik dat ooit voor elkaar krijg, pies ik in mijn broek.”


Dylan Haegens, op plaats zeven, heeft anderhalf miljoen volgers op YouTube en 726.000 op Instagram en 2018 was zijn jaar. Hij speelde de hoofdrol in de bioscoopfilm De Film van Dylan Haegens. Tegenspeelster in de film is Marit Brugman (362.000 volgers op Instagram). Eind 2018 verscheen de eerste editie van printmagazine Dylan Magazine, uitgegeven door Hearst.

Er werd in Nederland al eerder een bioscoopfilm gemaakt met een influencer in de hoofdrol. Djamila, als Meisje Djamila 1,1 miljoen volgers op YouTube, 404.000 op Instagram, speelde in 2017 in Misfit. Zij staat in DeInfluencer50 op plaats 25.


2018 was ook het jaar van Kaj Gorgels op plaats acht. Hij vestigde zijn naam met zijn Kaj’s Typetjes-kanalen op YouTube (104.00 volgers) en Instagram (399.000 volgers). Hij sloot een contract met RTL met betrekking tot RTL MCN, Concentrate, RTL televisie en Videoland, en hij won de Televizier Talent Award, waarvoor Nienke Plas ook was genomineerd.

 

Bibi Breijman, op plaats tien, werd bekend door het tv-programma Oh Oh Cherso in 2010. Sinds 2015 is ze vlogger met nu 233.000 volgers op YouTube en 383.000 volgers op Instagram. Niet te verwarren met Bibi, een meisje uit Zwolle dat op achtjarige leeftijd als jongste persoon in Nederland 100.000 volgers had op YouTube. Die Bibi is nu tien jaar oud en heeft inmiddels 405.000 volgers.


Diana Leeflang, op plaats 20 in DeInfuencer50, studeerde Engels aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft 273.000 volgers op YouTube en 238.000 op Instagram. Diana heeft ook een Engelstalig kanaal op YouTube – TheDianaDiaries – met 30.000 volgers, gestart eind 2016 dus dat kan nog wel groeien. Diana maakt video’s over fashion, lifestyle en nog veel meer.


Kelvin Boerma opereert onder de naam Kalvijn, hij staat op plaats 21. Heeft 670.000 volgers op Instagram en een miljoen op YouTube. Eind 2018 werd bekend dat hij een eigen spel krijgt. Het spel heet Slapstick en is geïnspireerd op dilemma’s op zijn YouTube-kanaal. Het spel wordt gemaakt door Identity Games. Rutger Vink, staat op plaats 31. Hij manifesteert zich op YouTube onder de naam Furtjuh met ruim een half miljoen volgers. Op Instagram is het aantal volgers 446.000. Sophie Milzink (plaats 26) heeft 370.000 volgers op Instagram en 283.000 op YouTube waar ze opereert onder de naam Sophie: “In plaats van dat ik mijn vrienden gek maak met mijn meningen over het nieuws, trending topics, lame-ass tv programma’s, social media, bitches, school en films zet ik het online!"





DeMedia100 wordt gesponsord door: