DeMediabureau50

1 (2) Eric Kramer
2 (4) Nathalie Peters
3 (3) Diederik Breijer
4 (5) Isabelle Dacz
5 (6) Léonie Koning
6 (10) Remon Buter
7 (16) Maiko Valentijn
8 (22) Gérard Ghazarian
9 (9) Kees Verbeek
10 (8) Patrick Molleman
11 (14) Julius Minnaar
12 (-) Atva van Zanten
13 (11) Joost Istha
14 (15) René Zeedijk
15 (7) Cornelie Weller
16 (12) Thijs Muller
17 (17) Roland Teerenstra
18 (19) Tessa van der Starre
19 (13) Marc Verschoor
20 (-) Bert van Grieken
21 (-) Remko Poggenklaas
22 (18) Marinus Zoutendijk
23 (26) Niels Langereis
24 (-) Aschwin de Bruijn
25 (21) Onno Seelen
26 (-) Carolien van 't Hek
27 (25) Jeroen Verkroost
28 (23) Yvonne Prins
29 (20) Eva Holtkamp
30 (38) Charlotte Jack
31 (35) Tom Schoonderbeek
32 (24) Lars Vink
33 (29) Frank Bitter
34 (-) Brego Keller
35 (28) Daan van Kuijeren
36 (-) Dennis Kuperus
37 (30) Nico Hilhorst
38 (33) George Goudsblom
39 (39) Ruud van der Zee
40 (-) Sanne Küpers
41 (43) Ruud Verheijen
42 (36) Gun Nieuwenhuis
43 (-) Tom Staphorsius
44 (-) Floris Kok
45 (50) Nathalie Gumbs
46 (46) Rein Vogel
47 (-) Evert Bronkhorst
48 (-) Yessica Zwetsloot
49 (47) Eva Hollander
50 (-) Dorien de Jong

De grootste verandering in DeMediabureau50 is dat de nummer één van afgelopen editie, Ruud de Langen, koning van de oneliner, zijn post als CEO van Mindshare heeft verlaten en ook het mediabureauvak achter zich heeft gelaten: Hij stapte over naar Talpa Network, waar hij Chief Creative Officer werd.

Bij Mindshare werd hij opgevolgd door een nieuwe en voor veel mensen verrassende naam: Atva van Zanten. Maiko Valentijn roemde Atva van Zanten tijdens GroupM’s This Year Next Year: “Ik bewonder jouw moed, want je hebt grote schoenen te vullen.”

Atva van Zanten werkt sinds 2012 bij Mindshare, sinds 2016 als Client Leadership Partner. Daarvoor werkte ze twee jaar bij Kobalt als digital consultant. Zij is de hoogste binnenkomer in DeMediabureau50 op plaats 14.

Het was dus vooraf al duidelijk dat er een nieuwe nummer één zou zijn in de lijst en dat is Eric Kramer, CEO GroupM sinds mei 2016. Misschien geen verrassing; hij schuift door van de nummer-twee-positie van vorig jaar.

Op plaats 2 staat Nathalie Peters, zij stijgt door vanaf nummer 4. Nathalie Peters heeft een duidelijke ambassadeursfunctie voor IPG Mediabrands en ook voor de mediabureaubranche als geheel. Daarnaast kan haar grote invloed mede worden bepaald door haar positie als voorzitter van IAB Nederland. Nathalie Peters: “Inmiddels werk ik al ruim twaalf jaar voor dit fantastische bedrijf. Altijd in verschillende rollen, maar wel met de gemene deler: het opstarten van nieuwe business die voor die tijd wel disruptief te noemen waren. Kennelijk heb ik een talent om trends te vertalen naar nieuwe activiteiten en organisatievormen en dat doe ik op dit moment als Head of Digital Transformation. In deze rol ben ik verantwoordelijk voor de digitale agendasetting van de volledige groep.”

Diederik Breijer, CEO van IPG Mediabrands staat op de derde plaats: “Veranderingen gaan snel en acquisities of consolidaties tuimelen over elkaar heen, waardoor er behoorlijke verschuivingen zijn in vraag en/of aanbod en waardoor iedereen extra bereik of diensten aanbiedt. Alles bij elkaar kan deze periode revolutionair genoemd worden. Dat is natuurlijk prachtig om te zien, want het creëert veel mogelijke groeipotentie, maar het zorgt ook voor veel onrust en onduidelijkheid. Al die transformaties gebeuren namelijk op veel gebieden tegelijk, waardoor we erg alert geworden zijn en overzicht proberen te houden. Als bureaugroep trachten we heldere keuzes te maken en het lerende van onze organisatie naar boven te krijgen door onder andere te experimenteren en open te staan voor deze nieuwe ontwikkelingen.” Lees ons interview met Diederik Breijer hier

Isabelle Dacz, CEO van Wavemaker, stijgt van plaats 5 naar 4: “Wat ons onderscheidt van andere bureaus, is onze ambitie. We leven in een wereld waar communicatie explodeert. Aan deze activiteit spenderen mensen de meeste tijd, namelijk acht uur per dag. Een gemiddeld mens ontvangt op een dag vijfduizend boodschappen. In 2020 zijn dat er naar verwachting twaalfduizend per dag. Er zijn twee uitdagingen. De eerste is die van de consument: Hoe ga ik om met al deze boodschappen? De tweede is voor bedrijven: Hoe ga je die consument bereiken? Wij geloven dat het antwoord op die laatste vraag een combinatie is van media, content en technologie.”

Léonie Koning, CEO van Initiative steeg van plaats 6 naar plaats 5: “Voice staat op barsten, natuurlijk. We hebben laatst een klantevenement georganiseerd rondom South by South West, waarbij onze Belgische collega en graag geziene gastspreker Danny de Vriendt zijn persoonlijke visie gaf op een aantal culturele trends die op SxSW op de agenda stonden. In de gesprekken met onze klanten na afloop viel mij op dat voice een hot topic is; niet alleen de technologische toepassingen en implicaties van de voice-assistenten, maar ook: welke stem past bij jouw merk en hoe ga je dat uitdragen.”

Remon Buter, Head of Trading bij GroupM, stijgt van plaats 10 naar plaats 6: “Kijkend naar de toekomst is het tipping point voor video, audio en OOH nog niet bereikt. Gezien de ontwikkelingen die nu aan de gang zijn, zal dit echter niet lang meer op zich laten wachten. Dit zet een enorme druk op de winstgevendheid van lokale publishers. De totale videobestedingen, circa 1,1 miljard euro per jaar, staan onder druk en de global giants willen een deel van deze taart. Ik noem dat de battle of video.”

Maiko Valentijn, CEO van MediaCom, is nieuw in de top-10. Het mediabureau won in 2018 tal van nieuwe accounts, waaronder Hilton, Mars, Shell, adidas, Sky en ABN Amro. Maiko Valentijn stijgt negen posities, van plaats zestien naar plaats zeven: “Merken kunnen zich steeds moeilijker onderscheiden, steeds meer merken worden op een Byron Sharp-achtige manier in het midden gepositioneerd. Hoe kom je dan op de juiste manier onder de aandacht van de juiste doelgroepen? Met deze vraag zijn wij de grootste deel van de tijd bezig. Wij staan iedere dag op met de vraag: Hoe kunnen wij onze klant helpen met het realiseren van hun KPI’s?”

De tweede nieuwe naam in de top-10 is Gérard Ghazarian, CEO van Candid Group. Hij is de grootste stijger in DeMediabureau50, van plaats 22 naar plaats acht: “Eind 2018 is de groep de op drie na grootste marcompartij in Nederland en over drie jaar zelfs de grootste. Candid Group wil Nederlandse merken op internationaal vlak bijstaan, maar niet dezelfde fouten maken als diverse beursgenoteerde reclamereuzen hebben gemaakt. Onze ambitie is niet om de grootste te zijn, wel de meest innovatieve, de meest efficiënte en de meest ondernemende.”

Op plaats 9 Kees Verbeek, tot november 2018 CEO van Abovo Media, opgevolgd door Remko Poggenklaas (nieuw op plaats 21). Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk (22) blijven wel actief voor Abovo Media.

Er zijn mooie sprongen omhoog gemaakt door Julius Minnaar van Dentsu Aegis (van 14 naar 11), Niels Langereis van Wavemaker (van 26 naar 23), Charlotte Jack ook van Wavemaker (van 38 naar 30), Ton Schoonderbeek van Mindshare (van 35 naar 31) en Nathalie Gumbs van IPG Mediabrands (van 50 naar 45).

In de editie van 2019 verwelkomen we dertien nieuwe namen in DeMediabureau50, waaronder Carolien van ’t Hek van UM (26), Brego Keller, de nieuwe CEO van UM (34), Sanne Küpers van Mindshare (40), Yessica Zwetsloot van Stroom (48) en Dorien de Jong van MediaCom (50).





DeMedia100 wordt gesponsord door: