DeMediabureau50

1  Ruud de Langen 11  Joost Istha 21  Onno Seelen 31  Jasper Admiraal
41  Heloise van den Berg
2  Eric Kramer 12  Thijs Muller 22  Gérard Ghazarian 32  Robin Bach Kolling 42 Olger Smit
3  Diederik Breijer 13  Marc Verschoor 23  Yvonne Prins 33 George Goudsblom 43  Ruud Verheijen
4  Nathalie Peters 14  Julius Minnaar 24  Lars Vink 34 Rogier Bruggeman 44 Kees de Groot
5  Isabelle Dacz 15  René Zeedijk 25  Jeroen Verkroost 35  Ton Schoonderbeek 45  Menno Westinga
6  Léonie Koning 16  Maiko Valentijn 26  Niels Langereis 36 Gun Nieuwenhuis 46  Rein Vogel
7  Cornelie Weller 17  Roland Teerenstra 27  Edwin Beijer 37  Jochem Zwetsloot 47  Eva Hollander
8  Patrick Molleman 18  Marinus Zoutendijk 28  Daan van Kuijeren 38  Charlotte Jack 48  Marlies Mols
9  Kees Verbeek 19  Tessa van der Starre 29  Frank Bitter 39  Ruud van der Zee 49  Michiel Dieperink
10  Remon Buter 20  Eva Holtkamp 30  Nico Hilhorst 40  Claire van Beek 50  Nathalie Gumbs

 


 


Een brief  van Frank Volmer 

Voordat we aan de lijst van de vijftig meest invloedrijke mensen in de Nederlandse mediabureauwereld komen, staan we eerst stil bij de meest invloedrijke gebeurtenis van. Die vindt plaats op 12 september aan het eind van de middag. Op die dag stuurt Ster-directeur Frank Volmer deze brief naar adverteerders en mediabureaus:

Beste relatie,

Vanaf 2018 worden de inkoopmogelijkheden bij Ster voor radio en tv vereenvoudigd. Om al onze relaties hier tijdig over te informeren, zet ik in deze mail graag de belangrijkste veranderingen op een rij.

Wat verandert er?

Er komen vaste prijzen voor alle adverteerders - ongeacht hoeveel er wordt ingekocht - waar ook de bemiddelingskorting van 15% al in is verwerkt.

Het aantal inkoopdoelgroepen wordt vereenvoudigd: de basis vormt de groep 25-67 jaar (werkend Nederland; met daarbinnen mogelijkheden om specifiek te richten op mannen/vrouwen, boodschappers en AB1). Daarnaast blijft een speciaal aanbod bestaan voor kinderen (3-12 jaar), jongeren, senioren en B-to-B.

Wat betekent dit voor adverteerders en mediabureaus?

De vaste prijs geeft duidelijkheid: alle klanten weten van tevoren waar ze aan toe zijn.

Geen prijsonderhandelingen en jaarcontracten meer; dit zorgt voor efficiency en flexibiliteit om snel op veranderingen/actualiteit in te kunnen spelen.

Het wordt makkelijker en efficiënter om bij Ster in te kopen.

Omdat de prijzen vast komen te staan, kunnen onze gesprekken weer gaan over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om de campagnedoelstelling(en) te realiseren?

Wij beseffen dat het verwerken van de bemiddelingskorting in de vraagprijs op de korte termijn ongemak kan veroorzaken. Echter, voor de lange termijn zijn we ervan overtuigd dat het vereenvoudigen van de inkoopmogelijkheden en doelgroepen nodig is om te zorgen voor meer duidelijkheid, vrijheid, gemak en efficiency (voor mediabureaus, adverteerders en Ster). Deze stap past ook bij het profiel van de NPO (‘van en voor iedereen’), bij de waarden van Ster (zoals toegankelijkheid) en de verantwoordelijkheid die Ster als publieke organisatie voelt.

 

Als we zeggen dat de brief inslaat in als een bom, zou dat een understatement zijn. De brief slaat het fundament onder het businessmodel van de mediabureaus vandaan, waarvan het vertrekpunt toch is: inkoopkracht realiseren door het bundelen van vraag.

Het Nederlands MediaNetwerk publiceert na de brief een forum met de vraag wat deze stap van de Ster betekent voor mediabureaus.  Enkele reacties:

Thijs Muller, CEO van Havas Media: "Wat Ster doet, is een interessante move met enorme gevolgen. Dit schudt onze markt op en heeft potentie tot het wegnemen van het achterkamertjesgevoel uit de industrie, waar wij a priori volledig achter staan. De impact van de keuze raakt twee kanten: het belang van de adverteerder en het inzichtelijk maken van de markt. Als mediabureau representeren wij het belang van onze adverteerder. Kwaliteit, performance, prijs en transparantie van alle ingezette media zijn daarbij de uitgangspunten. Het gelijktrekken van prijzen is voor de grote adverteerders die wij adviseren begrijpelijkerwijs een no-go. Ster is één speler in het hele medialandschap. Met de nieuwe propositie zullen we opnieuw beoordelen wat hun waarde is ten opzichte van andere aanbieders. Als daar geen balans is, is het een gutsy move, waar wij respect voor hebben. Echter, zal Den Haag Frank Volmer dan wel grote zakken moeten geven. (…) Iedere beweging die vanuit de industrie wordt gemaakt om de oude modellen te doorbreken, juichen wij toe."

Gun Nieuwenhuis, eigenaar van Mediaxplain*: "De wijze waarop dit adverteerders treft, dient vooropgesteld te worden, want dat belang wordt met deze ontwikkeling bij Ster niet gediend. Waar de exploitant zich voorheen opstelde als gevarieerde shop voor vele vraagstukken en evenzovele producten en diensten, wordt het door deze zet een goedkope eenheidsproductwinkel; de HEMA van de media. Net als dat voor sommige huishoudelijke aankopen HEMA prima is, positioneert Ster zich met deze zet als passende oplossing voor sommige campagnes, maar zeker niet voor de meeste. (…) Het kan dus zomaar zijn dat de Ster zich hiermee flink in de voet schiet, maar het getuigt zeker van lef. Wel meer lef dan visie. Het kan de voorbode zijn van een reclamevrij Nederlands kijkbestel. Ook leuk!"

 Rogier Bruggeman, directeur van ZIGT: "Vernieuwing in onze branche is hard nodig en hulde aan Frank dat hij stappen met de Ster durft te zetten in transparantie, versimpeling en professionalisering. Het feit dat alle geldstromen in één prijs verwerkt zitten die voor adverteerders niet anders is dan voor bureaus, juich ik toe. In die zin verandert er voor ZIGT niets, omdat dit overeenkomt met onze visie en businessmodel. (…) Voor adverteerders is het andere koek. Ik vind dat een adverteerder die twee miljoen bij je besteedt iets anders is dan een adverteerder die 2000 euro besteedt. Om die reden zijn vaste prijzen voor iedereen niet wenselijk."

Stoelendans

Verder is er in 2017 bij de bureaus zelf de nodige dynamiek. Fysiek ook. Nadat Havas Media vanuit een lelijk pand ergens aan de rand van Amstelveen eind 2016 naar een monumentaal pand op de Stadhouderskade in Amsterdam is verhuisd, maakt IPG Mediabrands een soortgelijke beweging. Het verhuist van Amsterdam Zuidoost naar Amsterdam Zuid waar het nu kantoor houdt onder de rook van de Zuidas. Brego Keller wordt CEO van UM, hij volgt Rik Ruts op.

De GroupM-bureaus worden samen met andere WPP-bureaus in één pand aan de Amstel ondergebracht; dit brengt dertig bureaus met 1500 medewerkers samen op één plek. MEC en Maxus+Helder fuseren tot Wavemaker, Isabelle Dacz wordt CEO, Edward Knol Managing Director.

Veel personele wisselingen op topposities bij Omnicom Media Group. Patrick Molleman wordt CEO en komt van PHD waar hij wordt opgevolgd door Floris Kok. Jeroen Verkroost wordt Managing Director Digital.

Patrick Molleman: “We zijn hard aan het bouwen aan een nieuw OMG. Met forse investeringen op het gebied van data, technologie en analytics en een volledige integratie van digitale capabilities in onze front offices OMD en PHD, zijn we klaar voor de volgende fase binnen onze strategie. Verkroost is bij uitstek de man die ons strategisch verder kan helpen bij deze waanzinnige uitdaging. Hij heeft een fantastisch track record, een mooi netwerk en vooral een heel scherpe visie op het digitale landschap.” Roland Teerenstra is in 2017 CEO geworden van OMD. HEMA wordt klant en Rabobank bij PHD.

Ook bij andere mediabureaus veel positiewisselingen: Dirk van den Bosch verlaat Publicis One, Saskia Wagenmakers wordt Managing Director bij iProspect, Zenith Optimedia verandert de naam in Zenith. COO Marc Verschoor wordt CEO: “Waar de oude corporate identity van ZenithOptimedia enigszins conservatief was, is de nieuwe veel dynamischer en moderner. Een belangrijke aanscherping van onze merkidentiteit is de claim The ROI agency. De achterliggende filosofie en de praktische bewijsvoering daarvan heeft een transformatie ondergaan waardoor deze veel toepasbaarder is.”

Samen sterk(er)

Candid Group lanceert AI-tool SmartBids. Daarmee gaat het bedrijf helpen met uitdagingen rondom het upscalen van programmatic prestaties, performance en optimalisatie.

Ze nemen ook Stroom over en The Edge Initiative, een bureau gespecialiseerd in programmatic, automated trading, big data en data science. The Edge Initiative verzorgt diensten voor zowel demand- als supplypartijen op het gebied van programmatic, automated trading en RTB. Oprichter Erik Geurts blijft ook na de overname actief betrokken bij The Edge Initiative. Clement Postmus wordt CEO, hij was directeur van ORN.

Gérard Ghazarian is ervan overtuigd dat de onafhankelijke bureaus in Nederland zich moeten verenigen. Alleen zo kunnen ze een vuist maken tegen grote internationale bureaunetwerken: “Grote en middelgrote Nederlandse klanten kiezen vaak voor grote internationale bureaus, puur vanwege de grootte. Kleinere, onafhankelijke bureaus hebben vaak een betere klik met klanten en zetten zich fanatieker in. Die grote klanten vragen zich echter af of zij het werk wel aankunnen en voldoende stabiliteit en continuïteit kunnen bieden. Die twijfel kun je alleen wegnemen door je te verenigen in een groep. Dat is wat we willen. De nationale klanten willen meer aandacht en focus dan ze nu krijgen bij die netwerken. Die hebben vaak alleen een vestiging in een klein land als Nederland om grote internationale klanten als een Coca-Cola te bedienen. Dus moet je die Nederlands georiënteerde klanten een onafhankelijk alternatief bieden met een behoorlijk volume, anders vallen ze tussen wal en schip.”

Verder in 2017

ZIGT wordt Cross Media Bureau van het Jaar. De Jury: "ZIGT heeft data, insights en creatie samengebracht om zo te dienen als uitgangspunt voor de briefing, waardoor er per definitie een crossmediale basis onder elk plan ligt. Ook mooi dat alle disciplines zijn geïncorporeerd in het bureau, waardoor een brede crossmediale expertise direct beschikbaar is. "

Abovo Media lanceert het bureau Digital Brixx. Rein Vogel, directeur digital & trading: “Digital Brixx is voor Abovo een logische volgende stap. Wij hebben inmiddels zoveel kennis en kunde opgedaan in vrijwel alle disciplines van digital marketing, dat wij deze hebben samengebracht onder één label.”


De top 50

Als we beginnen op het niveau van mediabureaugroepen, zien we dat de grootste internationale mediabureaugroep, GroupM, het sterkst is vertegenwoordigd; veertien keer. IPG Mediabrands staat tien keer in de lijst, Publicis One negen keer en Omnicom Media Group vijf keer. Havas Media (Thijs Müller, plaats 12) en Dentsu Aegis (Julius Minnaar, plaats 14) beide één keer.

Daarmee werkt 80 procent van de mensen die in DeMediabureau50 staan voor een internationale bureaugroep. Er staan tien mensen in de lijst die werken voor Nederlandse onafhankelijke bureaus.

Meest invloedrijk is Ruud de Langen, CEO van Mindshare. Mindshare is het grootste mediabureau van de grootse mediabureaugroep GroupM, onderdeel van WPP, het grootste marketingcommunicatiebedrijf ter wereld. Het grootste mediabureau heeft natuurlijk ook grote klanten. Mindshare werkt onder meer voor Unilever, ING, KPN, Ford, Bavaria en MediaMarkt. De Langen manifesteert zich nadrukkelijk in de vakmedia, als columnist en spreker. Hij zit nooit om een oneliner verlegen en zoekt graag de controverse om zijn punt te maken. Opvallend is dat slechts twee mensen van Mindshare in de lijst staan; naast De Langen is dat Ton Schoonderbeek op plaats 35.

Op nummer 2 staat Eric Kramer, CEO van GroupM. Andere mensen van GroupM in de lijst zijn Head of Trading Remon Buter (10), Managing Director van [m]PLATFORM Robin Bach Kolling (32) en Director Branded Content Claire van Beek (40).

Diederik Breijer, CEO van IPG Mediabrands staat op plaats 3 en Nathalie Peters, Group Commercial Director IPG Mediabrands, Managing Director Mediabrands Audience Platform MAP en voorzitter van IAB, staat op plaats 4. IPG Mediabrands heeft nog twee mensen in de lijst staan; Chief Commercial Officer Onno Seelen op plaats 47 en Group Operations Director Nathalie Gumbs op plaats 50.

Op plaats 5 staat Isabelle Dacz, CEO van Wavemaker. Andere Wavemakers in de lijst zijn Client Service Director Eva Holtkamp (20), Managing Director Content Niels Langereis (26), Digital Director Charlotte Jack (38) en Business Development Director Ruud Verheijen (43).

Léonie Koning, CEO van Initiative, staat op plaats 6. Andere mensen van Initiative op de lijst zijn Business Group Director Eva Hollander (21), Business Group Director Lars Vink (24), Director Business Development Initiative Tomorrow Jasper Admiraal (31) en Strategy Director Heloise van den Berg (41).

Publicis One-CEO Cornelie Weller staat op plaats 7. Plaats 8 is voor Patric Molleman, CEO van Omnicom Media Group. Zijn Managing Director Digital Jeroen Verkroost staat op plaats 25.

Kees Verbeek, CEO van Abovo Media staat op plaats 9 en vertegenwoordigt daarmee het hoogst scorende Nederlandse, onafhankelijke bureau. Zijn businesspartner Marinus Zoutendijk staat op plaats 18.

Andere vertegenwoordigers van Nederlandse, onafhankelijke bureaus zijn onder meer ZIGT-CEO Joost Istha op plaats 11, MediaScience-CEO René Zeedijk op plaats 15, Candid Group-CEO Gérard Ghazarian op plaats 22 en M2Media-CEO Nico Hilhorst op plaats 40.

Havas Media-CEO Thijs Muller staat op plaats 12. Zenith staat met vijf mensen in DeMediabureau50. Hoogste score is voor CEO Marc Verschoor op plaats 13. Detsu Aegis-CEO Julius Minnaar staat op plaats 14, MediaCom-CEO Maiko Valentijn op plaats 16.

 





DeMedia100 wordt gesponsord door: