DeReclamebureau50

1 (1) Victor Knaap
2 (3) Simon Neefjes
3 (4) Aad Kuijper
4 (5) Darre van Dijk
5 (2) Bas Korsten
6 (-) Emilio de Haan
7 (7) Antoinette Hoes
8 (14) Marc Oosterhout
9 (8) Dick Buschman
10 (6) Lode Schaeffer
11 (19) Rik Ledder
12 (11) Sander Volten
13 (9) David Snellenberg
14 (17) Wesley ter Haar
15 (18) Erik Kessels
16 (47) Marion Koopman
17 (-) Nik Nieuwenhuis
18 (-) Baba Touré
19 (10) Hans Brouwer
20 (16) Aart Lensink
21 (15) Kyra Roest
22 (12) Annemieke Deering
23 (-) Deniz Alkaç
24 (35) Jelle Kolleman
25 (20) Bert Hagendoorn
26 (41) Map van Arem
27 (21) Mark Woerde
28 (24) Willem van der Schoot
29 (38) Bas Engels
30 (-) Dimi Albers
31 (26) Ole Christern
32 (43) Wim Ubachs
33 (22) Ralph Wisbrun
34 (46) Philip Kok
35 (29) Maira Evers
36 (-) Cees Faes
37 (34) Edgar Molenaars
38 (27) Dick van der Lecq
39 (25) Adjan Kodde
40 (28) Bas Welling
41 (-) Klaas Weima
42 (44) Wouter van der Pauw
43 (40) Brian Hirman
44 (31) Inge Ligthart
45 (36) Jur Baart
46 (49) Jose Evers
47 (-) Stefan Nuijten
48 (-) Liza Enebeis
49 (-) Rogier IJzermans
50 (-) Priscilla de Gier

In Cannes schijnt altijd de zon, is het altijd feest en lopen de advertisingbudgetten de spuigaten van luxe jachten uit... Not. Cannes verandert, in 2018 meer dan ooit. Wie langs de boulevard liep, zag grote paviljoens van tech-reuzen als Google, Apple, Facebook, IBM en Spotify.

Het is slechts één van de bedreigingen voor reclamebureaus. De lijst wordt steeds langer. Mediabureaus trekken creatieven aan, grote adverteerders trekken creatieven aan, media- exploitanten beginnen hun eigen reclame- en brandedcontentbureaus. En de consultants komen: Accenture, Deloitte en PwC, ze waren allemaal in Cannes en ze waren het gesprek van de dag.

Het is niet zozeer dat het uitgesproken slecht gaat in de reclamewereld maar er is een duidelijk gevoel van urgentie. Dat was er ook toen Martin Sorrell, CEO van WPP en zo ongeveer de belichaming van de reclamewereld, door de Raad van Commissarissen werd gedwongen op te stappen. Wat er precies aan het hand was, zou nooit helemaal niet duidelijk worden; het zou in ieder geval gaan om misbruik van company assets. Ook zou er worden gekeken naar improper personal behavior.

Het volgende dat we over Martin Sorrell hoorden, was dat hij MediaMonks overnam. Dat brengt ons bij Main Monk Victor Knaap, die dit jaar voor het tweede jaar op rij op nummer één in DeReclamebureau50 staat. “Die overname is geen overname”, zegt Victor Knaap. “Het is een fusie.” MediaMonks gaat echt meedoen in S4 Capital, het bedrijf van Martin Sorrell. Victor Knaap en Wesley ter Haar, dit jaar op nummer 14, krijgen een substantieel aandeel in het fusiebedrijf, naar verluidt 25 procent. MediaMonks is mede-eigenaar van MADE.FOR.DIGITAL en dat bureau is daarom ook bij de deal betrokken. Directeur en mede-eigenaar Jelle Kolleman maakt een flinke sprong in DeReclamebureau50: hij gaat van plaats 35 naar 24.

Op plaats twee in DeReclamebureau50 staat Simon Neefjes, CEO van TBWA\Neboko Groep – dat is: tot en met 31 december 2018, want na twintig jaar TBWA\Neboko Groep stopt hij ermee. Simon Neefjes begon in 1999 Neboko, samen met creatieven Diederick Koopal en Cor den Boer. Het was toen een van de befaamde break-aways in de reclamebranche, waaruit bijvoorbeeld ook bureau N=5 is ontstaan. Simon Neefjes, Diederick Koopal en Cor den Boer kwamen toen van Ammirati Puris Lintas. Al drie jaar later nam TBWA het bureau over en werd het TBWA\Neboko. Neefjes kwam vanaf 2014 ook in de internationale directie van TBWA. Simon Neefjes: “Ik heb ervoor gekozen even niks te doen en even geen te leiding geven. Ik zie dat echt als een luxe. Na twintig jaar ga ik mij rustig oriënteren op wat ik ga doen. Dat zal geen reclamebureau zijn, want ik vertrek bij het beste bureau van Nederland.”

Simon Neefjes zal worden opgevolgd door Rik Ledder, hij stijgt dit jaar in DeReclame50 van plaats 19 naar 11.

Op plaats drie Aad Kuijper (Alfred), op plaats 4 Darre van Dijk (TBWA). Bas Korsten (J. Walter Thompson) staat op plaats 5.

Op de zesde plaats staat Emilio de Haan, de hoogste nieuwe binnenkomer. Hij startte in zomer 2018 samen met Rogier de Bruin en Niels Heimens het nieuwe reclamebureau HERC The Agency als break-away van INDIE, waar ze scoorden met campagnes voor onder meer G-Star, Tele2, Young Capital en Sportlife.

Op plaats 7 een steady Antoinette Hoes, want dezelfde positie als vorig jaar. Opmerkelijk, gezien zij nu werkt voor DDB in Berlijn. Haar invloed binnen de Nederlandse reclamebureauwereld blijft onverminderd groot. Antoinette Hoes: “Ik ga iedere dag zingend op mijn Fahrrad naar DDB. Ik krijg enorm veel energie van Berlijn, van werken met nieuwe merken, nieuwe klanten en collega’s. De overstap was simpel. De DDB-cultuur is een sterke, geleefde cultuur, waar ik me heel goed in voel. Tijdens mijn eerdere werk bij DDB & Tribal Amsterdam was ik in de gelegenheid om een aantal keer met mijn Duitse collega’s te werken, en we werkten vanuit Amsterdam ook aan het internationale werk van Duitse klanten als adidas en C&A.”

Antoinette Hoes is de meest invloedrijke vrouw in de Nederlandse reclamewereld. Er staan slechts negen vrouwen in de lijst, net zoveel als vorig jaar.

N=5 had een fijn jaar. Veel werk, de juiste prijzen. “Onze zelfstandigheid gaat voor alles. Het geeft de vrijheid om ons volledig te richten op creativiteit en innovatie en de mogelijkheid om onszelf wendbaar en scherp te houden. Dat maakt ons inmiddels het grootste onafhankelijk bureau van Nederland, Digital Agency of the Year 2017 bij de Lovie Awards en Dutch Agency of the Year 2017 bij Eurobest”, zegt hun website. N=5 directeur Marc Oosterhout is de tweede nieuwe naam in de top-10, hij stijgt van 14 naar 8.

De top-10 wordt gecomplementeerd door Dick Buschman (van 8 naar 9), oprichter van ACHTUNG Amsterdam van wie we wat minder horen sinds het bureau onderdeel is van Dentsu Aegis en Lode Schaeffer (van 6 naar 10), creative director en eigenaar van Indie Amsterdam.

 

Stijgers

Buiten Rik Ledder en Jelle Kolleman zijn er nog vier mensen die grote sprongen omhoog maken in DeReclamebureau50. Verreweg de grootste sprong maakt Marion Koopman, CEO van Greenhouse Group in Eindhoven, onderdeel van GroupM. Zij stond vorig jaar op 47 en klimt dit jaar 31 posities naar plaats 16. In Emerce zegt zij: “Iedereen is zoekende en ziet de ontwikkelingen in technologie en data als de Heilige Graal. Het is een instrument om een boodschap veel relevanter te maken, doordat je veel beter in beeld krijgt wat profielen willen zien. Maar laten we onszelf niet gek maken door deze ontwikkelingen. Het gaat uiteindelijk om de échte boodschap, het creatieve idee, of een geweldige post.”

Map van Arem, Managing Director en Partner bij XXS Amsterdam, gaat van plaats 41 naar plaats 26, Wim Ubachs, Creative & Strategy Director bij Het ei van Ubachs gaat van plaats 43 naar plaats 23 en Philip Kok, CEO en eigenaar van The Valley gaat van plaats 46 naar 34.

 

Nieuwkomers

Er staan tien nieuwe namen in de lijst. Hoogste nieuwe binnenkomer is Emilio de Haan op plaats 5. Nieuwkomers zijn er in twee categorieën: de meeste nieuwkomers zijn mensen die vorig jaar niet werden voorgedragen of toen minder hoog scoorden. Daarnaast zijn er een paar jonge mensen in het reclamevak die komen bovendrijven, zoals Baba Touré, Managing Director van Hammerfest. Hij komt binnen op plaats 18.

Deniz Alkaç is Managing Director van Bruut Amsterdam. Vorig jaar nog genomineerd voor MediaBelofte van het Jaar en nu al op plaats 23 in DeReclamebureau50. Het kan hard gaan.





DeMedia100 wordt gesponsord door: