DeTijdschriften50

1 (2) Jildou van der Bijl
2 (1) Linda de Mol
3 (7) Hilmar Mulder
4 (3) Chantal Janzen
5 (10) Luc van Os
6 (9) Susan Duinhoven
7 (5) Anna Nooshin
8 (12) Anneliese Bergman
9 (8) Barbara Barend
10 (11) Karin Swerink
11 (-) Sander Schimmelpenninck
12 (14) Corine d'Haans
13 (18) Anne Marije de Vries
14 (20) Carolien Vader
15 (-) Leontine van den Bos
16 (15) Wendy van Dijk
17 (13) Robert van den Ham
18 (22) Marscha Krouwel
19 (35) Marieke 't Hart
20 (27) May-Britt Mobach
21 (23) Arno Kantelberg
22 (16) Slaven Mandic
23 (30) Sanne Groot Koerkamp
24 (36) Caren Wassink
25 (38) Joyce Nieuwenhuijs
26 (26) Mariëlle Arts
27 (29) Milou Turpijn
28 (21) Anton Pijper
29 (-) Lyn Kuyper
30 (25) Jossine Modderman
31 (28) Anke de Jong
32 (-) Kees Wilbrink
33 (44) Peter Contant
34 (-) Debby Nobel
35 (17) Arendo Joustra
36 (24) Barbara van Erp
37 (40) Sanne Visser
38 (46) Sara van Gorp
39 (39) Esther Goedegebuure
40 (-) Ivo Janssens
41 (-) Helene van Santen
42 (37) Franska Stuy
43 (48) Erwin van Luit
44 (41) Edine Russel
45 (49) Femmetje de Wind
46 (45) Ewart van der Horst
47 (-) Yara Michels
48 (-) Josephine Kay
49 (-) Willem Baars
50 (-) Annelies Pijper

 

Voor wat betreft tijdschriften waren er in 2018 een paar grote bewegingen. Groter dan wat dan ook in de tijdschriftenwereld, was de overname van G+J Media door Hearst. De overname werd weliswaar in oktober 2017 aangekondigd, maar was pas officieel op 28 december, dus alle impact viel in 2018.

Luc van Os, CEO van Hearst Netherlands: “Onze teams zijn erop gebrand de beste content te leveren en voor onze marketeers contextuele integraties te creëren die ons zeer betrokken publiek aanspreken. G+J heeft deze merken op prachtige wijze gemanaged. Ze spelen een belangrijke rol in de culturele dialoog in onze regio. We kijken ernaar uit om de hechte banden die ze hebben gevormd met hun lezerspubliek te maximaliseren en hun gezichtspunten nog verder te ontwikkelen.”

Hoewel beide bedrijven waren gevestigd in Amsterdam, lagen ze toch ver uit elkaar: Hearst in hartje centrum aan de Singel en G+J aan de Ring A10.

Twee uitgeverijen integreren valt niet mee, eind 2018 is dit traject nog niet beëindigd. Wat het proces extra complex maakt, is dat commercieel directeur Rachel Gomez Y Maseland, verantwoordelijk voor de integratie, begin 2018 bij Hearst vertrok. Ze werd opgevolgd door Linda Boks, eerder CEO van ZenithOptimedia - zij wordt op haar beurt weer opgevolgd door Vincent Siegelaar per 1 januari 2019.

Luc van Os, die in december 2017 de Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines won, klom in DeTijdschriften50 van plaats 10 naar plaats 5.

Een andere overname die in het oog springt, vond plaats in november 2018. TMG kocht Wayne Parker Kent, actief in digitale magazines. CEO Slaven Mandic bleef op zijn positie en nam ook de positie van directeur Advertising bij TMG op zich. Slaven Mandic staat op nummer 22 in DeTijdschriften50: “De behoeften van adverteerders verschuiven steeds meer van pure advertentieruimte naar totaaloplossingen waarbij strategie, creatie, data en bereik worden gecombineerd. Alles moet in het teken staan van de bedrijfsdoelen van de adverteerder. Onze missie is dan ook simpel: elke klant succesvol. Daarom droomden we bij WPK altijd van het bereik en de impact van de sterke merken van TMG, waaronder De Telegraaf. Onze creatieven, strategen en business analisten staan te popelen om de werkwijze van WPK hierop los te laten. Met de adverteerder als uiteindelijke winnaar, want die kan vanaf nu profiteren van het beste van beide werelden.”

DeTijdschriften50 heeft een nieuwe nummer één: Jildou van der Bijl, hoofdredacteur van LINDA. en Creative Director van Mood for Magazines, is de meest invloedrijke persoon in de Nederlandse tijdschriftenwereld. Absoluut hoogtepunt in 2018 was het interview dat LINDA. als enige Nederlandse mediamerk had met Michelle Obama. Jildou van der Bijl: “We bestaan vijftien jaar. Dat we Michelle mochten spreken en samen met haar zo’n bijzonder nummer konden maken, voelt als een bekroning op dat jubileum. Het is toch bijzonder dat LINDA. inmiddels een kwaliteitsmerk is met zo’n geweldig groot platform dat Michelle zich daarbij thuis voelt. Een mooi cadeau dat ze ons heeft uitgekozen.”

Dat LINDA. zich manifesteert in print is evident maar ook het online bereik is gigantisch en groeit hard. Het online bereik in oktober 2018 was 1,9 miljoen, een plus van 18,4 procent. Lees ons interview met Jildou van der Bijl hier

In de top vijftig grootste online spelers van NoBo staat één ander tijdschriftenmerk en dat is Libelle, online bereik 1,7 miljoen. Afgelopen jaar stond Libelle en hoofdredacteur Hilmar Mulder veelvuldig in de spotlights. Libelle won de Mercur voor Magazinemerk van het Jaar, werd Cross Media Merk van het Jaar en Hilmar Mulder werd genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar. In DeTijfschriften50 stijgt zij van plaats zeven naar plaats drie.

Anneliese Bergman, Publishing Director Special Interest bij Sanoma, is de enige nieuwe naam in de top tien. Ze stijgt van plaats twaalf naar acht.

Cécile Narinx, vorig jaar op plaats vier, stapte over naar de Volkskrant en verliet daarmee de tijdschriftenlijst. Ze werd als hoofdredacteur van Harper’s Bazaar eind 2018 opgevolgd door Miluska van ’t Lam.

Hearst Netherlands bracht per 1 september alle brandedcontentactiviteiten onder bij Hearst Agency. Anne Marije de Vries Lentsch, voormalig hoofdredacteur van Cosmopolitan, leidt Hearst Agency: “We zijn binnen de domeinen millennials, mannen en luxury actief op allerlei kanalen: van sites tot social en events. We kunnen adverteerders een scala aan distributiekanalen en doelgroepen bieden en zullen altijd onbevooroordeeld adviseren wat het beste bij de doelstelling past.”

Anne Marije de Vries Lentsch stijgt van plaats 18 naar plaats 13. Kijk ons video-interview met Anne Marije de Vriens Lentsch hier

Grootste stijger in de lijst is Marieke ’t Hart van TMG-uitgave VROUW. Zij won de Mercur voor Hoofdredacteur van het Jaar en stijgt van plaats 35 naar plaats 19. Het juryrapport: “In deze categorie dit jaar louter ijzersterke kandidaten; de jury zou hier best vijf Mercurs weg willen geven. Toch is maar één de winnaar: een vakvrouw die haar platform op alle fronten wist uit te bouwen tot een sterk, eigen merk. Met de juiste balans tussen content en commercie en een duidelijk onderscheidend geluid in de volle markt van vrouwenmedia. Een buitengewoon knappe prestatie van Marieke ’t Hart.”

Wij spraken Marieke ’t Hart begin 2018: “Wat VROUW onderscheidt van andere vrouwenmedia, is dat wij in al onze verschijningsvormen; pagina VROUW in de krant, VROUW Magazine, VROUW Glossy en vrouw.nl, ons richten op de gewone Nederlandse vrouw. We mikken op de grote massa en we bieden haar inspiratie en herkenning. Ik denk dat ik zelf een echte VROUW-vrouw ben, die ook gewoon haar boodschappen doet bij de Jumbo en de Hema. En ik schroom niet om mijn persoonlijke leven te delen met mijn lezeressen. Dat maakt zowel VROUW als mij toegankelijker dan sommige van mijn concullega’s. Dat past ook bij het merk. Bij bijvoorbeeld Vogue moet je dat echt niet willen.”

Caren Wassink, directeur B2B bij Mood for Magazines, stijgt van plaats 36 naar plaats 24. Joyce Nieuwenhuis was brand director van Margriet, Flow en en Viva bij Sanoma en werd in april 2018 Director General Interest Brands. Ze stijgt van plaats 38 naar 25.

Andere stijgers in de lijst zijn onder meer Quest-hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp (van 30 naar 23), uitgever en hoofdredacteur van MAX Magazine.

Peter Contant (van 44 naar 33), oprichter en hoofdredacteur van Amayzine.com May-Britt Mobach (van 27 naar 20), con- tentstrateeg Carolien Vader (van 20 naar 14) en Hearst Publishing Group Director Women’s Brands Marscha Krouwel (van 22 naar 18).

Hoogste nieuwkomer in DeTijdschriften50 is Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck. Hij heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot bekend gezicht op televisie, net zoals zijn voorganger Jort Kelder dat ook was. Hij won in 2018 De Slimste Mens – leuk: in de finale speelde hij tegen De Telegraaf hoofdredacteur Paul Jansen.

2018 bracht Quote vijf Mercurnominaties, waaronder de nominatie van San- der Schimmelpennick voor Hoofdredacteur van het Jaar. In DeTijdschriften50 2019 is hij hoogste nieuwe notering op plaats elf.

Margriet-hoofdredacteur Leontine van den Bos komt nieuw binnen op plaats vijftien.

Lyn Kuyper was zes jaar lang Content Director Allerhande bij MPG. In voorjaar 2017 stapte ze over naar Sanoma waar ze Head of Branded Content werd. Ze komt DeTijdschriften50 binnen op plaats 29.

Nieuw op plaats 32 is Kees Wilbrink. Hij maakte begin 2018 de overstap van BrandDeli naar Sanoma, waar hij commercieel directeur werd.

Yara Michels werkte als redacteur voor ELLE, werd bekend als influencer, ze staat op plaats vijf in DeInfluencer50, en werd eind 2017 hoofdredacteur van LINDA.meiden. Ze komt DeTijdschriften50 binnen op plaats 47.





DeMedia100 wordt gesponsord door: