DeMediabureau50 2021

1  (3)
2  (6)
3  (5)
4  (1)
5  (12)
6  (8)
7  (5)
8  (2)
9  (13)
10  (7)
11  (9)
12  (10)
13  (14)
14  (21)
15  (22)
16  (-)
17  (20)
18  (46)
19  (15)
20  (17)
21  (-)
22  (35)
23  (18)
24  (29)
25  (-)

11  (29)
26  (16)
27  (19)
28  (-)
30  (-)
31  (43)
32  (-)
33  (-)
34  (-)
35  (24)
36  (31)
37  (47)
38  (-)
39  (-)
40  (-)
41  (-)
42  (-)
43  (-)
44  (40)
45  (-)
46  (47)
47  (-)
48  (-)
49  (-)
50  (-)

 

DeMediabureau50 2021

 

Meer dan bij andere deellijsten van DeMedia100 2021 speelt het doorschuiven van de publicatiedatum vanwege de coronacrisis bij DeMediabureau50 een grote rol. Het is belangrijk te weten dat het onderzoek dat de basis vormt voor DeMediabureau50 in oktober 2020 is afgerond.

Normaal gesproken zit er een periode van anderhalve maand tussen onderzoek en publicatie, dat is nu opgelopen tot ruim zeven maanden. Voor een sector met een grote dynamiek als de mediabureausector betekent het dat we met het publiceren van DeMediabureau50 2021 nadrukkelijker terugkijken op 2020 dan bij andere deellijsten.

Dat Gérard Ghazarian als CEO van Candid is opgevolgd door Ruud Wanck vond vlak voor het onderzoek plaats en heeft nog geen effect gehad in het onderzoek.

De benoeming van Maiko Valentijn tot CEO van GroupM en van Tessa van der Starre tot CEO van MediaCom vond plaats in januari 2021 en is dus niet meegenomen in het onderzoek.

Hetzelfde geldt voor de benoeming van Willem-Albert Bol als CEO van Abovo Media en Maxlead, de overstap van Ruud de Langen naar dentsu, de reorganisatie bij dentsu – met de benoeming van Mark van Dijk als CEO van dentsu Benelux, de overstap van Saskia Wagenmakers naar Candid en andere veranderingen in management bij Candid, de benoeming van Anna Kuiper tot operationeel directeur bij ZIGT, de overstap van Klaartje Kuypers naar Havas Media.

Top-10

Mindshare CEO Atva van Zanten is de nieuwe nummer 1 van DeMediabureau50. Daarmee bereikt ze binnen enkele jaren dezelfde positie als haar voorganger Ruud de Langen. GroupM CEO Maiko Valentijn stijgt naar nummer 2. Initiative-CEO Léonie Koning klimt naar positie 3. De nummer 1 van afgelopen jaar, WPP CEO Eric Kramer, staat dit jaar op nummer 4. UM CEO Carolien van ’t Hek maakt een grote sprong omhoog van 12 naar 5. Remon Buter, Head of Trading & Investment bij GroupM, stijgt twee plaatsen naar plaats 6. Wavemaker CEO Isabelle Dacz levert twee posities in op plaats 7. Gérard Ghazarian, Founder & President of the Board bij Candid, zakt van plaats 2 naar 8. Aschwin de Bruijn, Managing Director van MANGA Global, stijgt van 12 naar 9 en Kees Verbeek, mede-eigenaar van Abovo Media en Maxlead, maakt de top 10 compleet.

Stijgers

Eva Hollander (Managing Partner bij Initiative) is dit jaar de topstijger. Ze gaat van plaats 46 naar 18. Bart Lakeman (Head of Strategy bij UM) gaat van 35 naar 22, Ahmed Benachour (COO bij Havas Media) stijgt van 43 naar 31.

Nieuwkomers

Demediabureau50 2021 heeft twintig nieuwe namen. En dus zijn er ook twintig mensen uit de lijst verdwenen. Sommige mensen zijn gewoon uit de lijst gezakt, maar ook een flink aantal mensen heeft het mediabureauvak verlaten, zoals Roos Tabak (ex-Abovo), Bert van Grieken (ex-Candid), Menno van der Steen (ex-Mediabrands), George Goudsblom (ex-Publicis), Olger Smit (ex- OmnicomMediaGroup), Nico Hilhorst (ex-Candid), Yvonne de Jager (ex-Abovo) en Yessica Zwetsloot (ex-Candid).

Hoogste nieuwkomer in de lijst is Ilja Loeffen, Group Director Trading & Accountability bij OmnicomMediaGroup, zij komt binnen op plaats 16. Dentsu Benelux CEO Mark van Dijk staat op plaats 21, en Annemieke Mol, Head of Wavemaker Content, maakt haar debuut in DeMediabureau50 op plaats 25.

 

De lijsten:

DeMedia100 | DeMarketing100 | DeRadio50 | DeInfluencer50 | DeReclamebureau50 | DeMediabureau50 | DeProducenten50 | DeTijdschriften50 | DeNieuwsmedia50

 

DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek van MediaTest

 




DeMedia100 wordt gesponsord door: