DeTijdschriften50 2021

1  (2)
2  (-)
3  (3)
4  (1)
5  (14)
6  (5)
7  (17)
8  (48)
9  (6)
10  (-)
11  (-)
12  (26)
13  (10)
14  (19)
15  (-)
16  (12)
17  (-)
18  (15)
19  (15)
20  (43)
21  (-)
22  (11)
23  (-)
24  (36)
25  (-)

26  (16)
27  (-)
28  (27)
29  (-)
30  (-)
31  (38)
32  (13)
33  (-)
34  (-)
35  (-)
36  (-)
37  (-)
38  (47)
39  (-)
40  (32)
41  (-)
42  (24)
43  (-)
44  (37)
45  (-)
46  (-)
47  (-)
48  (-)
49  (46)
50  (-)

 

DeTijdschriften50 2021

 

De dynamiek in DeTijdschriften50 was nog nooit zo groot. Er staan niet minder dan 22 nieuwe namen in de lijst. In dit geval is het ook vooral: er zijn 22 namen uit de lijst verdwenen.

Het zijn vooral drie grote gebeurtenissen die aan deze uittocht tot grondslag liggen:

  • De overname van LINDA. door Talpa Network in februari 2019
  • De overname van Sanoma door DPG Media in december 20219
  • Reorganisatie bij Hearst Netherlands vanaf 2020

Gevolg van deze gebeurtenissen is dat veel mensen hun positie in de publieksbladensector hebben verlaten en in de meeste gevallen de tijdschriftensector achter zich hebben gelaten.

Twaalf mensen uit DeTijdschriften50 2020 hebben het vak verlaten, onder wie vier mensen uit de top-10. Hoogste genoteerde die verdween was Hearst Netherlands-CEO Luc van Os. Hij stond op plaats 4: “Luc van Os stopt na 24 jaar bij Hearst Nederland. Hij begon in de sales bij Quote en schopte het tot CEO van het tijdschriftenconcern. Het vertrek van Van Os valt samen met een nieuwe Europese aansturing van Hearst. De landenorganisaties komen voortaan te vallen onder één Europese president: de Brit James Wildman. Wat van Os gaat doen, is niet bekendgemaakt. In ieder geval hoopt hij meer tijd te kunnen besteden aan zijn belang in agrarische uitgaven, waaronder het blad De Boerderij.”

Anderen uit de lijst die vertrokken bij Hearst Netherlands waren Sander Schimmelpenninck (Quote, 8), meervoudig Mercur-winnaar Sanne Groot Koerkamp (Quest, 23) en Vincent Siegelaar (44), de commercieel directeur die naar WeFilm ging.

De overname van Sanoma door DPG betekende het eind van de notering in DeTijdschriften50 voor de Nederlandse (Rob Kolkman, 7) en internationale (Susan Duinhoven, 9) CEO Van Sanoma.

Bij LINDA. verdwenen vier mensen in de top; Caren Wassink (commercieel en B2B-Directeur, 22), Mariëlle Arts (zakelijk directeur, 29), Jossine Modderman (hoofdredacteur LINDAnieuws.nl en LINDA.tv, 30) en Yara Michels (hoofdredacteur LINDA.meiden, 33).

Wendy van Dijk (35) stopte met haar magazine en Leontine van den Bos (18) stopte als hoofdredacteur van Margriet.

Tijdschriften verdwijnen

In de eerste helft van 2021, in de staart van de coronacrisis, werd bekend dat een flink aantal tijdschriften zal ophouden met bestaan of zal veranderen van eigenaar: “Hearst Netherlands stopt met zeven merken. Condé Nast, rechtenhouder van de merken Vogue, Vogue Living en Glamour is van plan met een andere partner deze uitgaves voort te zetten. Elle Eten.nl zal worden gestopt. Esquire stopt volledig. Voor Designer Vintage en Fiscalert worden partners gezocht om aan te verkopen. De uitgeefactiviteiten voor KLM worden voortgezet, maar Hearst Create stopt.”

“Audax stopt met het uitgeven van de jeugdtijdschriften Hitkrant, GIRLZ en CosmoGIRL! De titels waren niet rendabel meer. De redacteuren zijn boventallig verklaard. Het is niet bekend hoeveel mensen hun baan kwijtraken.”

“DPG Media stopt per eind juli 2021 met het uitgeven van het blad VIVA, VIVAMama, VIVA.nl en VIVA Forum. Het merk bestaat sinds oktober 1972 en haalt daarmee net haar 50-jarig bestaan niet. VIVA bereikt (samen met Flair, beide van uitgever DPG Media) een grote groep jonge vrouwen, maar VIVA daalt de laatste jaren sterk in oplage en bereik, vooral bij print.”

Top-10

Met al die dynamiek in tijdschriften ziet de top-10 van DeTijdschriften50 er in 2021 met vijf nieuwe namen flink anders uit dan in 2020.

De nieuwe nummer 1 en meest invloedrijk in tijdschriften is Linda de Mol. DPG Media-CEO komt in de lijst nieuw binnen op nummer 2. Libelle hoofdredacteur Hilmar Mulder (3) is de enige uit de lijst die op haar plek is blijven staan. De nummer 1 van 2020, Jildou van der Bijl, zakt naar plaats 4.

Aimée Kiene, chef van Volkskrant Magazine, stijgt van 14 naar 5. Chantal Janzen zakt van 5 naar 6. Joyce Nieuwenhuijs, directeur magazines bij DPG Media, stijgt van 17 naar 7. Sara van Gorp werd in september 2020 Creative Director Magazines en Chef ADR Magazine bij DPG Media en is de grootste stijger in DeTijdschriften50, ze neemt een reuzensprong van 48 naar 8.

LINDA.-hoofdredacteur Karen Swerink zakt van 6 naar 9. Viva-hoofdredacteur Debbie Gerritsen komt de lijst nieuw binnen op plaats 10. VIVA wordt opgeheven, maar omdat op het moment van publiceren niet wisten wat Debby ging doen, handhaven we haar positie.

Vrouwen

In 2020 was DeTijdscfhriften50 met een recordaantal 34 vrouwen de meest vrouwelijke van de DeMedia100-deellijsten. De editie van 2021 is het tijdschriftenvak nog veel vrouwelijker geworden met 39 vrouwen. 8 van de 10 topstijgers zijn vrouwen en 16 van de 22 nieuwkomers zijn vrouw.

Top stijgers

Sara van Gorp was in 2020 bijna hekkensluiter en springt dit jaar de top-10 binnen. Ook Helene van Santen maakt een grote sprong. Ze won als hoofdredacteur van Kek Mama in 2020 de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Kek Mama is een duidelijke carrièremaker; ook Sara van Gorp was hoofdredacteur van Kek Mama. Sinds mei 2021 is Helene van Santen hoofdredacteur van Margriet.

Andere grote stijgers zijn onder anderen Elesevier-hoofdredacteur Arendo Joustra,  GLAMOUR-hoofdredacteur Anke de Jong, en Joyce Nieuwenhuijs, directeur magazines bij DPG Media.

De lijsten:

DeMedia100 | DeMarketing100 | DeRadio50 | DeInfluencer50 | DeReclamebureau50 | DeMediabureau50 | DeProducenten50 | DeTijdschriften50 | DeNieuwsmedia50

 

DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek van MediaTest

 




DeMedia100 wordt gesponsord door: