DeInfluencer50 2020

 

1 (1) Anna Nooshin
2 (3) Nienke Plas
3 (6) Nikkie de Jager
4 (-) Giel de Winter
5 (-) Britt Dekker
6 (2) Enzo Knol
7 (9) Fred van Leer
8 (-) Tim Hofman
9 (4) Monica Geuze
10 (7) Dylan Haegens
11 (8) Kaj Gorgels
12 (38) Famke Meijer
13 (12) Soufiane Touzani
14 (21) Kelvin Boerma
15 (5) Yara Michels
16 (11) Negin Mirsalehi
17 (25) Djamila Verhoef
18 (10) Bibi Breijman
19 (14) Rens Kroes
20 (13) Lizzy van der Ligt
21 (-) Rianne Meijer
22 (29) Vivian Hoorn
23 (19) Romee Strijd
24 (-) Défano Holwijn
25 (-) Romy Boomsma
26 (26) Sophie Milzink
27 (-) Jayjay Boske | Day 1
28 (-) Loiza Lamers
29 (18) Dionne Slagter | Onnedi
30 (-) Dave Roelvink
31 (48) Kae Sutherland
32 (15) Mascha Feoktistova | Beautygloss
33 (22) Teske de Schepper
34 (34) Giovanni Latooy | Gio
35 (-) Donny Roelvink
36 (-) Niels Oosthoek | Gierige Gasten
37 (-) Stefan de Vries
38 (-) Thomas van der Vlugt | Stuk TV
39 (44) Noor de Groot
40 (-) Claire Rose Cliteur | Claartje Rose
41 (-) Stefan Jurriëns | StukTV
42 (-) Celine Bernaerts
43 (-) Chloe Sterk | Daily Nonsense
44 (43) Linda Tol
45 (-) Marit Brugman
46 (-) An Knook
47 (28) Ismail Ilgun
48 (-) Peter de Harder | Petrus
49 (-) Amrit Hoeba
50 (-) Jipp Heldoorn

 

De lijst van de meest invloedrijke Nederlandse influencers maakt snel furore. De belangstelling voor influencers is groot en hun invloed groeiende, getuige het toenemend aantal influencers in DeMedia100.

Net als vorig jaar staat Anna Nooshin op nummer 1. Na haar studie communicatiewetenschappen begon ze onlinemagazine NSMBL.nl bij Wayne Parker Kent. Ze schreef twee boeken, naam deel aan Expeditie Robinson, presenteert Holland’s Next Top Model en lanceerde haar eigen lingerielijn bij Hunkemöller. Op haar YouTube-kanaal heeft Nooshin 287.000 volgers, op Instagram 905.000 (ruim 100.000 meer dan vorig jaar). In 2019 maakt Nooshin voor het eerst een televisie voor de NPO. In het BNNVARA-programma Mooier wordt het niet onderzoekt ze de steeds groter wordende rol van schoonheid in onze samenleving. In DeMedia100 staat Nooshin op plaats 24.

Nooit eerder was er zoveel aandacht voor influencers. Is influencer marketing volwassen aan het worden? Anna Nooshin:  “Ik weet niet of het ooit niet volwassen was, maar ik denk wel dat het steeds serieuzer wordt genomen door zowel adverteerders als social media gebruikers. Ook zijn creators, zoals ik influencers graag noem, zich steeds meer bewust van de verantwoordelijkheden die hun bekendheid met zich meebrengt. Het is niet meer zo dat iedereen maar 'wat doet', bij veel creators is sprake van een team waar alle uitingen secuur worden uitgedacht. In dat opzicht wordt de markt dus wel degelijk serieuzer.”

Nienke Plas stijgt van plaats 3 naar plaats 2. Ze begon in 2016 haar eigen YouTube-kanaal, waar ze 290.000 volgers heeft en 554.000 op Instagram (220.000 meer dan een jaar geleden). In 2017 was Plas het gezicht van jongerenplatform RUMAG. In 2018 maakte Plas haar televisiedebuut als presentator voor het RTL5-programma Zon, Zuipen, Ziekenhuis, ze deed in dat jaar ook mee aan Expeditie Robinson. In 2019 had ze samen met vriend en manager Resley Stjeward een realityshow op RTL5: Nienke & Resley weten het zeker. Ook won ze de Televizier-Ster Talent en Televizier-Ster Online-videoserie voor haar onlineprogramma Shitty Diary.

Geen enkele influencer komt ook maar in de buurt van het bereik van Nikkie de Jager en dat bereik groeide ook afgelopen jaar razendsnel. Zij heeft als NikkieTutorials 12,3 miljoen volgers op YouTube (+1,1 miljoen) en 12,7 miljoen op Instagram (1,5 miljoen) – haar video’s werden meer dan een miljard keer bekeken. Wat haar onderscheidt van vrijwel alle andere influencers in DeInfluencer50, is dat zij haar video’s meteen in het Engels publiceerde. Ze is nu by far Nederlands grootste influencer. Ze verzorgde de make-up van onder anderen Kim Kardashian en Katy Perry. De Jager heeft een make-uplijn in samenwerking met Ofra en werkt samen met Maybelline en Too Faced. Volgens Forbes is ze de op drie na invloedrijkste beauty-influencer ter wereld.

Giel de Winter is de oprichter van StukTV, samen met Thomas van der Vlugt (plaats 38) en Stefan Jurriens (plaats 41). Met 2,3 miljoen volgers is dit het grootste Nederlandse YouTube-kanaal. De video’s op StukTV werden tot nu toe bijna een miljard keer bekeken. Eind 2018 werd StukTV overgenomen door Talpa Network. Het was de eerste keer dat een mediabedrijf in Nederland een YouTube-kanaal overnam. Op plaats 4 is De Winter de hoogste nieuwe binnenkomer in DeInfluencer50.

Britt Dekker komt nieuw binnen op plaats 5. Ze heeft 171.000 volgers op haar YouTube-kanaal PaardenpraatTV en 220.000 volgers op Instagram. 2019 is het jaar van Dekker. Ze wint samen met Ron Boszhard de Televizier-Ster Jeugd voor hun programma Zappsport, ze speelt in de speelfilm Whitestar en krijgt een eigen televisieprogramma op SBS6: Opgezadeld met Britt.

Fred van Leer zit in de lift. Hij klimt van plaats 9 naar plaats 7. Op Instagram heeft hij 750.000 volgers. In 2019 staat hij in het theater: “Een hilarische avond uit waarop stylist Fred van Leer nieuwsgierige vrouwen van de beste stylingtips voorziet.”

 

Nieuw in DeInfluencer50 is Tim Hofman. Hij komt binnen op plaats 8. Hij heeft als De Broer van Roos ruim 300.000 volgers op Instagram en 400.000 volgers op zijn YouTube-kanaal #BOOS. Tim wordt in 2011 toegelaten tot BNN University, hij presenteert verschillende BNN-programma’s, waaronder Spuiten en Slikken en hij wint de zestiende editie van Wie is de Mol?

 

Dylan Haegens heeft 1,7 miljoen volgers op YouTube en 850.000 op Instagram. 2018 is zijn jaar. Hij speelt de hoofdrol in de bioscoopfilm De Film van Dylan Haegens, maar niet alles wat er met en rondom Haegens gebeurt, is succesvol. Hij krijgt eind 2018 een eigen tijdschrift, uitgegeven door Hearst Netherlands. Na een aantal edities wordt het magazine opgeheven. Haegens zakt van plaats 7 naar plaats 10.

2018 was ook het jaar van Kaj Gorgels. Hij vestigde zijn naam met zijn Kaj’s Typetjes-kanalen op YouTube (106.00 volgers) en Instagram (535.000 volgers). Hij sloot een contract met RTL met betrekking tot RTL MCN, Concentrate, RTL-televisie en Videoland. Hij wint in 2018 de Televizier Talent Award, waarvoor Nienke Plas ook is genomineerd. In 2019 presenteert hij Expeditie Robinson. Het programma is een succes, al is presentator Gordels wat kleurloos. In DeInfluencer50 zakt hij van plaats 8 naar plaats 11.

 

Er werd in Nederland al eerder een bioscoopfilm gemaakt met een influencer in de hoofdrol. Djamila Verhoef – als Meisje Djamila 1,2 miljoen volgers op YouTube en 430.000 op Instagram – speelt in 2017 in Misfit. Zij stijgt in DeInfluencer 50 2020 van 25 naar 17.

Andere nieuwkomers in DeInfluencer50 zijn onder anderen Rianne Meijer (21), Défano Holwijn (24), Romy Boomsma (25), Jayjay Boske (27), Loiza Lamers (28) en Dave (30) en Donny (35) Roelvink.

NB: Aantallen volgers op social media dateren van november 2019.

 


DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek van MediaTest

www.mediatest.nl





DeMedia100 wordt gesponsord door: