DeMediabureau50 2020

1 (1) Eric Kramer
2 (8) Gérard Ghazarian
3 (12) Atva van Zanten
4 (5) Léonie Koning
5 (4) Isabelle Dacz
6 (7) Maiko Valentijn
7 (9) Kees Verbeek
8 (6) Remon Buter
9 (11) Julius Minnaar
10 (-) Marion Koopman
11 (25) Onno Seelen
12 (26) Carolien Van 't Hek
13 (24) Aschwin de Bruijn
14 (13) Joost Istha
15 (10) Patrick Molleman
16 (15) René Zeedijk
17 (16) Thijs Muller
18 (-) Els Wijnstekers
19 (22) Marinus Zoutendijk
20 (18) Tessa van der Starre
21 (28) Yvonne Prins
22 (-) Denise Huisman
23 (21) Remko Poggenklaas
24 (17) Roland Teerenstra
25 (20) Bert van Grieken
26 (-) Menno van der Steen
27 (-) Richard Smoorenburg
28 (38) George Goudsblom
29 (-) Rogier Bruggeman
30 (-) Arjan Veenhuis
31 (32) Lars Vink
32 (40) Sanne Küpers
33 (-) Olger Smit
34 (41) Ruud Verheijen
35 (-) Bart Lakeman
36 (19) Marc Verschoor
37 (30) Charlotte Jack
38 (37) Nico Hilhorst
39 (45) Nathalie Gumbs
40 (29) Eva Holtkamp
41 (-) Yvonne de Jager
42 (-) Heloise van den Berg
43 (-) Ahmed Benachour
44 (39) Ruud van der Zee
45 (48) Yessica Zwetsloot
46 (49) Eva Hollander
47 (46) Rein Vogel
48 (42) Gun Nieuwenhuis
49 (-) Tjibbe Renkema
50 (-) Bas van den Hoogen

 

Met twee mensen uit de top drie van afgelopen jaar die hun bureau hebben verlaten, stonden grote veranderingen in DeMediabureau50 van dit jaar bij voorbaat al vast. Lokale spelers Candid Group en Abovo Media lieten zich gelden aan het overnamefront.

In de zomer van 2019 is al duidelijk dat DeMediabureau50 dit jaar flinke verschuivingen zal laten zien. In april kondigt IPG Mediabrands CEO Diederik Breijer – de nummer 2 in de lijst van afgelopen jaar – aan het bedrijf te verlaten.

Diederik Breijer: “Ik heb bedrijven mogen overnemen, de mooiste pitches en industrie-prijzen mogen winnen en met de meest fantastische collega’s en klanten wereldwijd mogen samenwerken. IPG Mediabrands Benelux is de afgelopen vijf jaar verviervoudigd qua omzet, heeft ruim zeshonderd mensen in dienst, die werkzaam zijn binnen toonaangevende bureaus, en biedt een geweldig pakket aan services. Ik heb kortom alles kunnen en mogen doen om IPG Mediabrands te bouwen tot de leidende groep die het nu in zowel Nederland als België is. Dat was een ongelooflijke spannende, eervolle en leerzame rit en daar ben ik erg dankbaar voor. Maar het is daarom ook tijd geworden om de bladzijde om te slaan en te beginnen aan de tweede helft van m’n carrière op een moment dat onze industrie bezig is met een enorme transformatie.”

In juli kondigt Nathalie Peters, Head of Digital Transformation bij IPG Mediabrands – afgelopen jaar de nummer 3 in de lijst – het bedrijf ook te verlaten. Eind 2019 is bekend dat Diederik Breijer en Nathalie Peters samen een bedrijf zullen lanceren, maar details zijn nog niet bekend.

Sinds het vertrek van Diederik Breijer wordt IPG Mediabrands geleid door Chief Operations Officer Onno Seelen. Eind 2019 is er nog geen opvolger van Diederik Breijer bekend. In DeMediabureau50 behoort Onno Seelen tot de sterkste stijgers: hij klimt van plaats 25 naar plaats 12.

Nog meer dynamiek bij IPG Mediabrands. Ook UM-CEO Brego Keller verlaat het bedrijf, hij wordt Chief Operations Officer bij Publicis. Hij wordt opgevolgd door Carolien Van 't Hek (CEO) en Yvonne Prins (Managing Partner). Carolien van ’t Hek stijgt in de lijst van plaats 26 naar plaats 13, Yvonne Prins springt van plaats 28 naar plaats 21.

Diederik Breijer verwees al naar een transformatie in het mediabureaubranche. We vragen Carolien van ’t Hek en Yvonne Prins wat de klant anno 2019 wil van UM: “Omdat de consument iedere dag meer verwacht, nieuwer, sneller, is het de kunst om flexibel en oplossingsgericht te blijven denken. Daardoor vervagen scheidslijnen tussen bureaus. Deze verandering hebben we als UM kunnen counteren door een specialiteit te maken van samenwerken. Als geen ander mediabureau werken we samen met interne afdelingen bij onze klanten, creatieve bureaus en pr-bureaus. En dat past ook bij deze tijd waarin de adverteerder een eigen ecosysteem bouwt rondom marketing en communicatie. Het laatste dat we willen is dat onze klanten meer tijd kwijt zijn aan het managen van bureaus dan aan de inhoud zelf. Om daarin tegemoet te komen moeten wij op onze beurt de weg kennen in het techlandschap, maar ook in wat er nodig is voor succesvolle insourcing van digitale specialismes. Expertisegebieden die we ons in rap tempo eigen hebben gemaakt en waarmee we onze positie als partner voor merken verder versterken.”

Wat in DeMediabureau50 hetzelfde blijft, is de nummer 1-positie, die blijft van Eric Kramer, Country Manager WPP en CEO van GroupM. Hij is in 2019 onder meer druk met de verhuizing van de WPP-bureaus in Amsterdam naar de WPP Campus aan de Amstel.

Gérard Ghazarian, CEO van Candid Group, maakt een enorme sprong van plaats 8 naar plaats 2. Deze beweging sluit naadloos aan de ambities van Candid Group, die in 2018 door Gérard Ghazarian zo warden verwoord: “Eind dit jaar is de groep de op drie na grootste marcompartij in Nederland en over drie jaar zelfs de grootste. Candid Group wil Nederlandse merken op internationaal vlak bijstaan, maar niet dezelfde fouten maken als diverse beursgenoteerde reclamereuzen hebben gemaakt. Onze ambitie is niet om de grootste te zijn, wel de meest innovatieve, de meest efficiënte en de meest ondernemende.”

Na eerdere overnames van Stroom, M2Media en Digital Agency Group neemt Candid Group in 2019 ook XXS Amsterdam en Daily Dialogues over.

Meest spectaculair is de stijging van Mindshare CEO Atva van Santen. De opvolger van Ruud de Langen kwam de lijst vorig jaar binnen op plaats 12 en stijgt nu door naar plaats 3.

Kees Verbeek – fervent verzamelaar van FD Gazellen Awards – laat zich in 2019 ook aan het overnamefront zien. In september neemt Abovo Media digital marketingbureau Maxlead over. Kees Verbeek: “Maxlead is een zeer gedreven en professionele club mensen en vanaf de eerste kennismaking voelde het zeer vertrouwd, van de wijze van marktbenadering tot interne processen. We geloven dan ook erg in deze combinatie en heten de collega’s van Maxlead van harte welkom!”

Kees Verbeek stijgt in DeMediabureau50 van plaats 9 naar plaats 7. Abovo Media is goed vertegenwoordigd in de lijst met ook posities voor Marinus Zoutendijk (19), Remko Poggenklaas (23), Rein Vogel (47) Yvonne de Jager (41) – zij werkt sinds oktober 2019 bij Abovo Media als Directeur Integratie en Business Development.

 

Greenhouse-CEO Marion Koopman is de hoogste nieuwkomer op plaats 10. Andere nieuwkomers in DeMediabureau50 zijn onder anderen Els Wijnstekers, Managing Director van Carat (18), Denise Huisman, Managing Director PHD (22) en Menno van der Steen, Chief Data & Tech Officer bij IPG Mediabrands (26).

 


DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek van MediaTest

www.mediatest.nl





DeMedia100 wordt gesponsord door: