DeReclamebureau50 2020

1 (1) Victor Knaap
2 (11) Rik Ledder
3 (3) Aad Kuijper
4 (4) Darre van Dijk
5 (9) Dick Buschman
6 (15) Erik Kessels
7 (8) Marc Oosterhout
8 (10) Lode Schaeffer
9 (5) Bas Korsten
10 (13) David Snellenberg
11 (44) Inge Ligthart
12 (14) Wesley ter Haar
13 (-) Anneke Schogt
14 (-) Tim van der Wiel
15 (40) Bas Welling
16 (-) Esther te Pas
17 (19) Hans Brouwer
18 (49) Rogier IJzermans
19 (18) Baba Touré
20 (29) Bas Engels
21 (25) Bert Hagendoorn
22 (23) Deniz Alkaç
23 (-) Wouter Glaser
24 (12) Sander Volten
25 (33) Ralph Wisbrun
26 (20) Aart Lensink
27 (30) Dimi Albers
28 (21) Kyra Roest
29 (34) Philip Kok
30 (38) Dick van der Lecq
31 (24) Jelle Kolleman
32 (-) Daniel Sytsma
33 (26) Map van Arem
34 (-) Piet Hein Smit
35 (36) Cees Faes
36 (-) Astrid Groenewegen
37 (-) Daan Sip
38 (-) Ronen Wolf
39 (-) Mike Hendrixen
39 (-) Marjan Straathof
41 (28) Willem van der Schoot
42 (45) Jur Baart
43 (22) Annemieke Deering
44 (31) Ole Christern
45 (-) Erik Wiese
46 (-) Rogier Vijverberg
47 (-) Antoine Houtsma
48 (-) Chris Römer
49 (-) Alain Dujardin
50 (-) Eddy Salfischberger

 

DeReclamebureau50 2020: veel stijgers en dalers, zeventien nieuwe namen en Victor Knaap voor het derde jaar op nummer 1.

We beginnen eerst even met een grote naam die dit jaar niet in DeReclamebureau50 staat: Simon Neefjes. De CEO van TBWA\Neboko, de nummer 2 van afgelopen editie, heeft per 1 januari 2019 het bedrijf verlaten. Neefjes: ‘Ik heb ervoor gekozen even niks te doen en even geen leiding te geven. Ik zie dat echt als een luxe. Na twintig jaar ga ik mij rustig oriënteren op wat ik ga doen. Dat zal geen reclamebureau zijn, want ik vertrek bij het beste bureau van Nederland. Drie jaar geleden heb ik al eens de gedachte gehad om het bureau te verlaten, maar toen kwam er weer een mooie periode aan en heb ik de schouders er weer onder gezet. Afgelopen zomer kwam de gedachte opnieuw op. We werden Bureau van het Jaar en dat vond ik een mooi moment om de stap echt te zetten.’ Neefjes werd in 2019 partner bij Slingshot Ventures.

Al drie jaar op rij staat Victor Knaap op nummer 1 van DeReclamebureau50. De CEO van MediaMonks is de enige in deze lijst die ook in DeMedia100 hoog staat: dit jaar klimt hij van plaats 17 naar plaats 14. In de zomer van 2018 komt MediaMonks in handen van S4 Capital van Sir Martin Sorrell. Wij vragen Knaap waar het op de wereld gebeurt: ‘Eigenlijk wordt het in elk land ter wereld – behalve in China – steeds meer hetzelfde. Niet per se cultureel gezien, maar qua dominante mediaspelers: vrijwel overal maken Google, Facebook en Amazon de dienst uit, naast wat plaatselijke mediabedrijven. Daardoor egaliseert het wereldwijde publiek langzaam steeds meer. Netflix zegt weleens dat een 25-jarige in LA meer overeenkomsten kan hebben met een 70-jarige in Tokio, als ze beiden House of Cards kijken, dan met haar eigen buurmeisje. Het speelveld wordt steeds meer gelijkgetrokken. In de praktijk betekent dit dat je overal ter wereld, in elk land, twee soorten klanten gaat herkennen: de disruptors, en zij die disrupt worden. En de kloof tussen deze twee partijen wordt steeds groter.’

Forbes 30 Under 30 Europe

In DeReclamebureau50 staan zeventien nieuwe namen. Hoogste binnenkomer is Anneke Schogt op plaats 13. Zij werd in 2016 CEO van Influencer Marketing Agency, daarvoor werkte ze onder andere als Country Manager bij Microsoft Advertising en Managing Partner bij INDIE. In augustus 2019 sloot Influencer Marketing Agency zich aan bij MediaMonks/S4 Capital Group. Knaap wordt Executive Director van S4 Capital Group.

Tim van der Wiel richtte in 2016 samen met Liam Tjoa full service social agency GoSpooky op. Een jaar laten stonden ze samen in de Forbes 30 Under 30 Europe. Van der Wiel was toen achttien jaar en Tjoa negentien jaar. Alle anderen in de lijst waren 25 jaar of ouder. Van der Wiel komt DeReclamebureau50 binnen op plaats 14. Er blijken volgens hem nog veel toepassingen voor een socialcampagne onbekend bij marketingmanagers: ‘Wij zouden elke week een presentatie kunnen geven voor onze klanten met alle nieuwe mogelijkheden op de diverse platforms. Van social commerce tot augmented reality. Maar als ik dan toch één trend moet noemen, dan is het de opkomst van short-form content. Short-form is in onze ogen echt het nieuwe primetime. Op platforms als TikTok en Snapchat is short-form al de norm, maar de meeste marketingmanagers moeten echt nog wennen aan deze ontwikkeling. In de VS lanceert in april het nieuwe platform Quibi, dat zich volledig gaat richten op Netflix-kwaliteit content met afleveringen van maximaal zes minuten. Het is opgericht door meerdere Hollywood executives en heeft al meer dan 1 miljard dollar in funding opgehaald.’ Opmerkelijk: ook Emilie Tabor en Maddie Raedts, medeoprichters van Influencer Marketing Agency, staan in dezelfde editie van Forbes 30 Under 30 Europe.

Esther te Pas is Managing Director van DDB Unlimited en al ruim twintig jaar aan DDB verbonden. Zij komt nieuw binnen op plaats 16. Wouter Glaser, oprichter van Glasnost, is nieuw op plaats 23. Na vier jaar voorbereiding begint Glasnost in 2019 native advertising agency Yuri. Hiermee speelt het bureau onder meer in op de groei van de brandedcontentdiscipline binnen Glasnost. Glaser: ‘Het medialandschap verandert enorm snel, waardoor nieuwe mogelijkheden en kansen ontstaan voor onze merken. Maar bij elke nieuwe industrie zijn er excessen, cowboys en oneerlijke praktijken. Wij als Yuri willen een helder en eerlijk geluid laten horen, met langdurige samenwerkingen, data als leidraad van campagnes en audits om valsspelers buitenspel te zetten.’

 

Andere nieuwkomers in DeReclamebureau50 zijn onder anderen Daniel Sytsma van Studio Kraftwerk, ACHTUNG! Amsterdam en Isobar (32), Astrid Groenewegen van SUE Amsterdam (36), Daan Sip van SocialReblz (37), Mike Hendrixen van Vertigo 6 (39) en Marjan Straathof van Dept (40).

Stijgers

Inge Ligthart, CEO van Dawn, is de grootste stijger in DeReclamebureau50. Ze stijgt 33 plaatsen, van 44 naar 11. Bijna net zo groot is de sprong die Rogier IJzermans maakt, hij stijgt 31 plaatsen, van 49 naar 18. IJzermans is CEO van Born05 Group, waar naast Born05 ook Airborne (bureau voor strategische voice- en audiotoepassingen) en Newborn (investeert in startups) toe behoren. IJzermans over de ontwikkeling van advertising: ‘Ik denk dat de eendimensionale kant van advertising evolueert naar een echte geïntegreerde benadering. Volgens mij zitten we daar al middenin. Bij Born05 werken we nauw samen met onze klanten om merken menselijker te maken. Hierbij zetten we de gebruiker altijd centraal. Zeker in het huidige digitale tijdperk is de invloed van interactiemomenten met gebruikers essentieel in het creëren van de juiste merkervaring en uiteindelijk het creëren van merkvoorkeur. Ik denk dat bedrijven een veel diepere rol kunnen vervullen in het leven en de cultuur van mensen dan dat ze nu doen.’

 

De derde die een grote sprong maakt, is Bas Welling, Managing Director van WeFilm. Hij stijgt 25 plaatsen, van plaats 40 naar plaats 15. Andere stijgers zijn onder anderen Erik Kessels (van 15 naar 6), Bas Engels (van 29 naar 20) en Ralph Wisbrun (van 33 naar 25).

 


DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek van MediaTest

www.mediatest.nl





DeMedia100 wordt gesponsord door: