DeTijdschriften50 2020

1 (1) Jildou van der Bijl
2 (2) Linda de Mol
3 (3) Hilmar Mulder
4 (5) Luc van Os
5 (4) Chantal Janzen
6 (10) Karin Swerink
7 (-) Rob Kolkman
8 (11) Sander Schimmelpenninck
9 (6) Susan Duinhoven
10 (9) Barbara Barend
11 (18) Marscha Krouwel
12 (13) Anne Marije de Vries
13 (19) Marieke 't Hart
14 (-) Aimée Kiene
15 (21) Arno Kantelberg
16 (8) Anneliese Bergman
17 (25) Joyce Nieuwenhuijs
18 (15) Leontine van den Bos
19 (-) Guido den Aantrekker
20 (28) Anton Pijper
21 (20) May-Britt Mobach
22 (24) Caren Wassink
23 (23) Sanne Groot Koerkamp
24 (-) Eefke Hendrix
25 (-) Carola Maassen van den Brink
26 (35) Arendo Joustra
27 (-) Patrick van Hooy
28 (33) Peter Contant
29 (26) Mariëlle Arts
30 (30) Jossine Modderman
31 (32) Kees Wilbrink
32 (-) Irene Smit
33 (47) Yara Michels
34 (16) Wendy van Dijk
35 (43) Erwin van Luit
36 (31) Anke de Jong
37 (14) Carolien Vader
38 (-) Astrid van der Hulst
39 (-) Iebele van der Meulen
40 (44) Edine Russel
41 (-) Evert Santegoeds
42 (-) Harriet Schrier
43 (41) Helene van Santen
44 (-) Vincent Siegelaar
45 (-) Cor Jan Willig
46 (46) Ewart van der Horst
47 (39) Esther Goedegebuure
48 (38) Sara van Gorp
49 (-) Sam Bremer
50 (50) Annelies Pijper

 

Er gebeurt van alles bij het mediumtype tijdschriften en dat zie je goed terug in DeTijdschiften50. De transfer van LINDA. van Sanoma naar Talpa Network heeft de samenstelling van de lijst op basis van uitgevers totaal omgegooid. Er staan dit jaar veertien nieuwe namen in DeTijdschiften50. Ook dit jaar telt DeTijdschriften50 meer vrouwen dan elke andere deellijst: 34.

 Vijftien jaar geleden heerste Sanoma over de Nederlandse tijdschriftenwereld. Het was de tijd van voor de overname van SBS. Het bedrijf, onder leiding van CEO Pim de Wit, werd het Ministerie van Tijdschriften genoemd. Tijdens de uitreiking van de Mercurs zei een jurylid: “Leuk om eens een avond voor Sanoma te werken.” Niemand nam er aanstoot aan, het was ook gewoon zo.

De Wit nam zoekmachine Ilse over en kocht NU.nl. Er werd een eerste begin met digitalisering gemaakt, maar tijdschriften bleven nummer één. De Wit ging, Dick Molman kwam, SBS werd overgenomen en er werd hard gereorganiseerd bij de tijdschriften: van de 49 titels werden er 32 verkocht. Ze gingen vooral naar New Skool Media en Pijper Media. Ook Molman ging, Peter de Mönnink kwam. Sanoma werd een crossmediale uitgever en De Mönnink Cross Media Man van het Jaar. Het mediabedrijf bleef hoe dan ook – zelfs met 32 titels minder – groot in tijdschriften.

Sanoma verkocht het belang in SBS aan John de Mol en De Mönnink ging mee, hij werd uiteindelijk CEO van Talpa Network. Marc Duijndam kwam en dat liep heel snel mis. Duijndam ging, Rob Kolkman kwam. In een interview met NU.nl hield hij zich op de vlakte over investeringen in print: “Acquisities zijn geen doel op zich. In het vrouwensegment zijn we de grootste, maar als je daar een bepaalde titel aan toevoegt, trek je het aantal abonnees wel omhoog. We kijken ook naar mogelijkheden om nieuwe, eigen titels toe te voegen. Daar moet logischerwijs een goede businesscase aan voorafgaan.”

Nog steeds is Sanoma groot in tijdschriften, hoewel veel aandacht gaat naar digitale assets als NU.nl en Scoupy. Sanoma neemt een meerderheidsbelang in Panel Inzicht. Het is duidelijk dat Sanoma groot inzet op (consumenten)data.

The Big One

En toen werd Mood for Magazines verkocht aan Talpa Network en werd alles anders. Had Sanoma eerder vooral kleinere titels verkocht, de verkoop van LINDA. was een big one. Zo gebeurt het dat er dit jaar acht mensen van Talpa Network in DeTijdschriften50 staan. En niet op kinderachtige posities: op nummer 1 Jildou van der Bijl, creatief directeur LINDA., op 2 Linda de Mol. Van plaats 10 naar plaats 6 Karin Swerink, de nieuwe hoofdredacteur van LINDA., die overkwam van Vogue: “Jildou belde me ineens. Ik had er helemaal niet op gerekend, maar natuurlijk was LINDA. een merk dat nog op mijn lijstje stond om ooit eens voor te werken. Ik was best een beetje overrompeld, ik was nog dolgelukkig bij Vogue, tegelijkertijd deed het me wel echt wat. Met pijn in mijn hart heb ik Vogue inmiddels verlaten, een periode die ik altijd zal blijven koesteren, maar LINDA. kwam nu op mijn pad en de kans om aan het roer te staan van dit magische merk kon ik niet laten lopen.”

De hoogste notering heeft Sanoma op plaats 3 in de persoon van Libelle-hoofdredacteur Hilmar Mulder. Libelle is niet alleen in printbereik het grootste tijdschrift van Nederland, ook online is het de nummer één. Als enige tijdschrift staat Libelle in de NOBO-top 50 van websites met het hoogste bereik – in september 2019 waren dat 2,3 miljoen mensen.

Hearst nam eind 2017 G+J Media over en werd daarmee een serieuze uitdager van Sanoma. Het integreren van de uitgeverijen had veel voeten in de aarde. In het najaar van 2019 werd de integratie bezegeld met de opening van een nieuw pand van Hearst Netherlands in de Houthavens in Amsterdam. CEO Luc van Os steeg vorig jaar van plaats 10 naar plaats 5; dit jaar klimt hij verder naar plaats 4.

 

Van Chantal Janzen was de vraag of het met haar magazine &C een blijvertje zou zijn. Het antwoord is vooralsnog ja, ze staat dit jaar op nummer 5.

De nieuwe Sanoma-CEO Rob Kolkman komt DeTijdschriften50 binnen als hoogste nieuwkomer op plaats 7. Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck klimt van 11 naar 8, de CEO van Sanoma wereldwijd, Susan Duinhoven, zakt van plaats 6 naar plaats 9. De top tien wordt gecomplementeerd door Barbara Barend van Helden Media.

Stijgers 

Grootste stijger is dit jaar is Yara Michels, hoofdredacteur van LINDA.meiden. Zij steeg veertien posities, van plaats 47 naar plaats 33. Elsevier-hoofdredacteur Arendo Joustra klimt van plaats 35 naar plaats 26; Joyce Nieuwenhuis, Director General Interest Brands bij Sanoma, van 25 naar 17; New Skool-CEO Erwin van Luit van 43 naar 35. Ook een mooie stap voor Marscha Krouwel, Publishing Group Director Women Brands bij Hearst Netherlands. Zij gaat van plaats 18 naar plaats 11. Joyce Nieuwenhuijs, Director General Interest Brands bij Sanoma, klimt van plaats 25 naar plaats 17.

Nieuwkomers

DeTijdschriften50 heeft dit jaar veertien nieuwkomers. Hoogste nieuwkomer is Sanoma-CEO Kolkman op plaats 8. Andere nieuwkomers zijn onder anderen chef Volkskrant Magazine Aimée Kiene (14), Story-hoofdredacteur Guido den Aantrekker (19), uitgever bij Hearst Netherlands Eefke Hendrix (24), marketingmanager bij Sanoma Carola Maassen van den Brink (25), Value Zipper-CEO Patrick van Hooy (27) en Flow-hoofdredacteur Irene Smit (32).

 


DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek van MediaTest

www.mediatest.nl





DeMedia100 wordt gesponsord door: