Media100 2022


Op 9 maart 2022 is tijdens het DeMedia100 Diner in de Kromhouthal in Amsterdam de elfde editie van de Media100 bekendgemaakt. Vanwege corona moest de 2021 editie 7 maanden worden uitgesteld, het uitstel bleef bij de 2022 editie beperkt tot 4 maanden.

Het was weer een bijzonder diner, waaraan een recordaantal van 330 genomineerden en genodigden deelnamen. Spreker was Mariëlle Krouwel, Head of Branding bij NN Group.

De nieuwe Media100 laat een ongekende dynamiek zien. Een nieuwe nummer 1, grote verschuivingen in de top-10 en 25 nieuwe - en dus ook verdwenen - namen in de lijst.

Tim Hofman nieuwe nummer 1

Negen jaar op rij was John de Mol de meest invloedrijke man in de Nederlandse media. In 2021 was er met Arjen Lubach een nieuwe nummer 1. Dit jaar is er opnieuw een nieuwe nummer 1. Tim Hofman springt van positie 8 naar 1. Met zijn uitzending over de misstanden bij The Voice of Holland deed hij een schokgolf door het hele land gaan met verstrekkende gevolgen, ook buiten de media.

John de Mol blijft op plaats 2, Arjen Lubach zakt naar plaats 3.

Eva Jinek (4) is ook dit jaar weer de meest invloedrijke vrouw in de Nederlandse media. Christian van Thillo (5), Executive Chairman bij DPG Media, is na John de Mol de tweede persoon die al elf jaar op rij in de top-10 van de Media100 staat.

Sven Sauvé, CEO van RTL, maakt een grote sprong. Hij stijgt van 12 naar 6 en haalt daarmee zijn eerste top-10 notering.

Ook voor het eerst in de top 10: Victor Knaap (8) van Media Monks - de nummer 1 van de Reclamebureau50, Willem-Albert Bol (9), CEO van Abovo Maxlead.

Ook een eerste top10 notering voor infuencer en presentator Nikkie de Jager (10).

Toegenomen diversiteit

In de afgelopen elf jaar heeft de Media100 veranderingen in de media vanzelfsprekend duidelijk weergegeven. Daarbij valt de toegenomen diversiteit het meest op. In de eerste editie van Demedia100 in 2012 stonden 12 vrouwen. In de editie van 2022 staan er 27. Ook is het aantal mensen met een niet-westerse achtergrond de afgelopen jaren flink gegroeid, een trend die dit jaar voortzet met de nieuwe namen in de lijst.

Er zijn grote verschillen tussen de deellijsten. Zo is de meerderheid van de mensen in DeInfluencer50 en DeTijdschriften50 vrouw en kennen DeReclamebureau50, DeRadio50 en DeNieuwsmedia50 een veel mannelijker profiel.

Bas Smit hoogste nieuwe binnenkomer

Media100 2022 telt 25 nieuwe namen, wat de grote dynamiek in de media weerspiegelt.

Hoogst genoteerde nieuwe binnenkomer is influencer Bas Smit. op nummer 17. Andere nieuwe binnenkomen zijn onder meer influencer en Qmusic DJ Bram Krikke (29), Akwasi Owusu Ansah (37) va Omroep Zwart, Özcan Akyol (39), Eric Smit (55) van Follow The Money.

 

Gerard van den Broek topstijger

Gerard van den Broek is de grootste stijger. De directeur van DPG Media titel De Ondernemer klimt 35 plaatsen, van 94 naar 59. Fremantle CEO Georgette Schlick stijgt van 88 naar 67. Joyce Nieuwenhuis, Directeur Magazines bij DPG Media gaat van 84 naar 64.

Hoe komt Media100 tot stand?


Jaarlijks worden driehonderd mensen genomineerd voor de Media100. De tweehonderd mensen met de hoogste scores van het jaar ervoor worden automatisch doorgenomineerd, tenzij ze hun positie hebben verlaten of er andere valide redenen zijn om iemand niet door te nomineren. Er is derhalve plek voor maximaal honderd nieuwe genomineerden. Deze worden geselecteerd op basis van voordrachten. De voordrachten komen binnen via twee kanalen. Iedereen mag het hele jaar door mensen voordragen. Daarnaast vragen wij ieder jaar aan de mensen die meedoen aan het onderzoek welke namen ze op de nominatielijst missen. De mensen die het meest worden voorgedragen en die de meest relevante motivaties krijgen, worden genomineerd.

Criteria zijn dat het moet gaan om mensen die het mediavak vooruit helpen, innovatie stimuleren, mensen die zichtbaar zijn, hun mening geven en bijdragen aan het debat over de ontwikkeling van media. De genomineerden hoeven niet Nederlands te zijn, maar moeten zich wel in de Nederlandse media manifesteren.

De Media100 wordt vastgesteld op basis van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau MediaTest. Voor het onderzoek zijn dit jaar 40.000 professionals uit media en marketingcommunicatie uitgenodigd. De respondenten hebben uit de lijst met 300 genomineerden 10 mensen gekozen die zij het meest invloedrijk achten. Iedere nummer 1 krijgt 10 punten, de nummer 2 9 en zo verder.

Naast de Media100 publiceren wij ook de Marketing100 en 8 deellijsten.

Marketing100 | Influencer50 | Mediabureau50 | Nieuwsmedia50 | Podcast50 | Producenten50 | Radio50 | Reclamebureau50 | Tijdschriften50




Media100 wordt gesponsord door: